Význam kvalitního vzdělávání pro všechny je v dnešní turbulentní době nesporný, bez něj bychom nemohli budovat vzdělanou a otevřenou společnost. Operační program Jan Amos Komenský si proto mimo jiné klade za cíl zvýšení kvality vzdělávání a zároveň snižování sociálního vyloučení ve vzdělávání v lokalitách, které jím nejvíce strádají. Určeny jsou na to z evropských prostředků 4 miliardy korun ve výzvách Akčního plánovaní v území.
„Pokud je Česká republika něčím opravdu významně bohatá, jsou to lidé – lidský kapitál, jejich schopnosti. Přesto si ale nemůžeme dovolit tímto kapitálem plýtvat. Neumožnit každému rozvíjet svůj potenciál na maximum znamená ochuzovat Českou republiku o její bohatství,“ prohlásil vrchní ředitel sekce mezinárodních vztahů, EU a ESIF MŠMT Václav Velčovský.
Dnes vyhlašovaná výzva Akční plánování v území – MAP (tj. místní akční plány rozvoje vzdělávání) s alokací 1,7 miliard korun a ve čtvrtek vyhlašovaná výzva Akční plánování v území – IDZ (implementace dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy kraje) s alokací 2,3 miliardy korun jsou vzájemně provázané. Nejen hierarchicky (kraj – obec/MASka), ale také tematicky. Zaměří se totiž např. na zvýšení kvality vzdělávání a snížení sociálního vyloučení ve vzdělávání. Obě výzvy naplňují potřebné kroky stanovené Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR a Koordinovaným přístupem k sociálnímu vyloučení 2021+.
Výzva Akční plánování v území – MAP je zaměřena na spolupráci aktérů ve vzdělávání v obcích s rozšířenou působností, cílem je podpořit společné řešení místně specifických problémů s důrazem na sociálně vyloučené lokality. Obce, dobrovolné svazky obcí, místní akční skupiny či městské části Prahy budou realizovat aktivity vedoucí ke zlepšení kvality vzdělávání v mateřských a základních školách v celém jejich ekosystému a vztahů…