10.2 Asistent pedagoga ve speciální škole
PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Podle upravené verze vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění novely vyhláškou č. 196/2019 Sb.), platné od ledna 2020, ve většině speciálních škol a tříd už v současnosti není možné financovat asistenty pedagoga z dotací poskytnutých v systému podpůrných opatření (viz také kap. Vymezení pozice asistenta pedagoga ). Speciální školy (a třídy) si tak musí asistenty pedagoga hradit z finančních prostředků, které jim budou poskytnuty na základě počtu žáků a počtu hodin výuky z nově zaváděného systému financování pedagogických pracovníků škol.
Vyhláška č. 196/2019 Sb. pak definuje níže uvedené financování asistentů pedagoga působících v mateřských nebo základních školách zřizovaných podle § 16 odst. 9 ŠZ, ve středních školách v programech Praktická škola jednoletá a Praktická škola dvouletá nebo v odpovídajících programech ve speciálních třídách zřízených v běžných školách (dále jen speciální školy a třídy). Systém financování počítá s poskytováním mzdových prostředků na platy asistentů pedagoga v jednotlivých typech škol takto:
Tab. 4: Asistent pedagoga ve speciální škole
Asistent pedagoga ve speciální škole |
typ školy/třídy zřizované podle § 16 odst. 9 školského zákona | zdroj – legislativa (s platností od 1. 9. 2019) | max. počet hodin přímé pedagogické činnosti zajišťované asistentem pedagoga |
třída MŠ speciální/ speciální třída v běžné MŠ
| vyhláška č. 14/2005 Sb., § 1d, odst. 10 | 36 hod.
|
třída ZŠ, 1. stupeň, počet žáků 4–5
| nařízení vlády č. 123/2018 Sb., § 5b, příloha 2
| 20 hod. (40 hod.X)
|
třída ZŠ, 1. stupeň, počet žáků 6 a více
| nařízení vlády č. 123/2018 Sb., § 5b, příloha 2
| 24 hod. (48 hod.X)
|