dnes je 7.11.2024

Input:

ČŠI a kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školním roce 2024/2025

1.9.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.95
ČŠI a kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školním roce 2024/2025

Mgr. Lenka Polášková

Pro základní školy bude v následujícím školním roce společným jmenovatelem "otevřenost a alternativa". Česká školní inspekce se dlouhodobě zaměřuje na otevřenou komunikaci škol vůči vnějším partnerům, přístup k alternativním metodám a formám výuky a jejich vliv na předcházení školní neúspěšnosti a formování dalších profesně-životních cest žáků.

Oblasti, na které se ČŠI zaměřuje, a definice očekávaných kritérií:

1. Koncepce a rámec základní školy

Základní škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, kterou pedagogové sdílejí a naplňují.

Posuzuje se:

  • Jasná, srozumitelná koncepce, např. formou akčního plánu.

  • Identifikace cílů směřování školy.

  • Soulad směřování školy se strategickými dokumenty zřizovatele.

  • Účelné nastavení poskytování zpětně vazby škole ze strany rodičů a vnějších partnerů.

Základní škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče.

Posuzuje se:

  • Srozumitelnost kurikulárních dokumentů školy.

Škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školy.

Posuzuje se:

  • Nastavení mechanismů pro fungování školy.

  • Interní komunikace školy – pedagogové.

  • Externí komunikace školy – rodiče, zřizovatel apod.

Škola je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče i pedagogy.

Posuzuje se:

  • Vytváření fyzického a psychického pro všechny účastníky výchovně-vzdělávacího procesu.

  • Funkčnost systému úrazové prevence.

  • Předcházení rizikových projevů chování.

  • Mechanismy pro efektivní psychohygienu žáků i pedagogů.

Škola spolupracuje s vnějšími partnery.

Posuzuje se:

  • Spolupráce se zřizovatelem.

  • Spolupráce s jinými školami.

  • Aktivita školy na úrovni mezinárodních projektů.

2. Pedagogické vedení školy

Vedení školy aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy a přijímá účinná opatření.

Posuzuje se:

  • Řízení pedagogických procesů.

  • Systém autoevaluace.

  • Účinnost zaváděných procesů.

  • Relevantnost a soulad právních předpisů s obecným fungováním školy.

Vedení školy aktivně vytváří zdravé školní klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, žáky i vzájemné vztahy mezi pedagogy, žáky i jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů.

Posuzuje se:

  • Klima na úrovni školy a třídy.

  • Nástroje k vyhodnocování klimatu ve škole a třídě.

Vedení školy usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími školami a účinně podporuje začínající pedagogy.

Posuzuje se:

  • Systematičnost hodnocení práce pedagogů.

  • Poskytování zpětně vazby pedagogům.

  • Aktivita a podněcování dalšího profesního rozvoje.

  • Funkčnost adaptačního programu pro začínající pedagogy.

Vedení školy usiluje o optimální materiální podmínky vzdělávání a pečuje o jejich účelné využívání.

Posuzuje se:

  • Udržení dobrého technického stavu školy, materiálních podmínek vzdělávání a jejich průběžné zkvalitňování.

  • Spolupráce se zřizovatelem při zlepšování materiálního a technického stavu školy.

Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj.

Posuzuje se:

  • Zda má ředitel(ka) vytvořen plán vlastního profesního a manažerského rozvoje a čerpá aktivně příklady dobré praxe z jiných škol.

3. Pedagogický sbor

Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní, ke své práci přistupují profesionálně.

Posuzuje se:

  • Kvalifikační a odborné předpoklady pedagogů.

Pedagogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky, rodiči i kolegy vstřícný respektující přístup.

Posuzuje se:

  • Způsob komunikace a spolupráce pedagogů.

  • Vstřícnost, otevřenost, flexibilita, ochota ke spolupráci.

Pedagogové aktivně spolupracují a poskytují si vzájemně podporu a zpětnou vazbu.

Posuzuje se:

  • Kolegialita.

  • Spolupráce asistentů pedagoga a třídních učitelů.

  • Řešení rizikových situací v pedagogickém týmu.

  • Efektivita systému předcházení rizikových situací v pedagogických týmech a tandemech.

Pedagogové podporují rozvoj demokratických hodnot a občanské angažovanosti.

Posuzuje se:

  • Přístup pedagogů k rozvoji odpovědnosti, samostatnosti a sebekontroly u žáků.

  • Aktivity pedagogů zaměřené na tvorbu upevňování demokratických hodnot.

Pedagogové aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji.

Posuzuje se:

  • Účelné využívání samostudia.

  • Zájem o aktuální trendy, které lze využívat ve výuce.

  • Sdílení zkušeností s kolegy.

4. Výuka

Pedagogové systematicky promýšlejí a

Nahrávám...
Nahrávám...