1.95
ČŠI a kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školním roce 2024/2025
Mgr. Lenka Polášková
Pro základní školy bude v následujícím školním roce společným jmenovatelem "otevřenost a alternativa". Česká školní inspekce se dlouhodobě zaměřuje na otevřenou komunikaci škol vůči vnějším partnerům, přístup k alternativním metodám a formám výuky a jejich vliv na předcházení školní neúspěšnosti a formování dalších profesně-životních cest žáků.
Oblasti, na které se ČŠI zaměřuje, a definice očekávaných kritérií:
1. Koncepce a rámec základní školy
Základní škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, kterou pedagogové sdílejí a naplňují.
Posuzuje se:
-
Jasná, srozumitelná koncepce, např. formou akčního plánu.
-
Identifikace cílů směřování školy.
-
Soulad směřování školy se strategickými dokumenty zřizovatele.
-
Účelné nastavení poskytování zpětně vazby škole ze strany rodičů a vnějších partnerů.
Základní škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče.
Posuzuje se:
Škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školy.
Posuzuje se:
-
Nastavení mechanismů pro fungování školy.
-
Interní komunikace školy – pedagogové.
-
Externí komunikace školy – rodiče, zřizovatel apod.
Škola je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče i pedagogy.
Posuzuje se:
-
Vytváření fyzického a psychického pro všechny účastníky výchovně-vzdělávacího procesu.
-
Funkčnost systému úrazové prevence.
-
Předcházení rizikových projevů chování.
-
Mechanismy pro efektivní psychohygienu žáků i pedagogů.
Škola spolupracuje s vnějšími partnery.
Posuzuje se:
-
Spolupráce se zřizovatelem.
-
Spolupráce s jinými školami.
-
Aktivita školy na úrovni mezinárodních projektů.
2. Pedagogické vedení školy
Vedení školy aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy a přijímá účinná opatření.
Posuzuje se:
-
Řízení pedagogických procesů.
-
Systém autoevaluace.
-
Účinnost zaváděných procesů.
-
Relevantnost a soulad právních předpisů s obecným fungováním školy.
Vedení školy aktivně vytváří zdravé školní klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, žáky i vzájemné vztahy mezi pedagogy, žáky i jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů.
Posuzuje se:
Vedení školy usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími školami a účinně podporuje začínající pedagogy.
Posuzuje se:
-
Systematičnost hodnocení práce pedagogů.
-
Poskytování zpětně vazby pedagogům.
-
Aktivita a podněcování dalšího profesního rozvoje.
-
Funkčnost adaptačního programu pro začínající pedagogy.
Vedení školy usiluje o optimální materiální podmínky vzdělávání a pečuje o jejich účelné využívání.
Posuzuje se:
-
Udržení dobrého technického stavu školy, materiálních podmínek vzdělávání a jejich průběžné zkvalitňování.
-
Spolupráce se zřizovatelem při zlepšování materiálního a technického stavu školy.
Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj.
Posuzuje se:
3. Pedagogický sbor
Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní, ke své práci přistupují profesionálně.
Posuzuje se:
Pedagogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky, rodiči i kolegy vstřícný respektující přístup.
Posuzuje se:
-
Způsob komunikace a spolupráce pedagogů.
-
Vstřícnost, otevřenost, flexibilita, ochota ke spolupráci.
Pedagogové aktivně spolupracují a poskytují si vzájemně podporu a zpětnou vazbu.
Posuzuje se:
-
Kolegialita.
-
Spolupráce asistentů pedagoga a třídních učitelů.
-
Řešení rizikových situací v pedagogickém týmu.
-
Efektivita systému předcházení rizikových situací v pedagogických týmech a tandemech.
Pedagogové podporují rozvoj demokratických hodnot a občanské angažovanosti.
Posuzuje se:
-
Přístup pedagogů k rozvoji odpovědnosti, samostatnosti a sebekontroly u žáků.
-
Aktivity pedagogů zaměřené na tvorbu upevňování demokratických hodnot.
Pedagogové aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji.
Posuzuje se:
-
Účelné využívání samostudia.
-
Zájem o aktuální trendy, které lze využívat ve výuce.
-
Sdílení zkušeností s kolegy.
4. Výuka
Pedagogové systematicky promýšlejí a…