1.96
ČŠI a priority v základním vzdělávání ve školním roce 2024/2025
Mgr. Lenka Polášková
Česká školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také strategie.
V následujícím školním roce můžeme očekávat celou řadu změn. S nejistotou ředitelé vzhlížejí k plánům aktualizovat tzv. spotřební koš, neobvykle dlouhou dobu se čekalo na tzv. hygienickou vyhlášku (vyhláška č. 160/2024 Sb., v platném znění) a novinky přináší samozřejmě také inspekční činnost ve školách. Mimořádná pozornost bude v případě základních škol věnována metodám a formám výuky, využívání "inovativních" postupů, diferenciace, efektivita tandemové výuky, nebo kvalita evaluačních a autoevaluačních procesů.
Specifické úkoly:
Hodnocení dopadů pokusného ověřování kombinované výuky v ZŠ a SŠ
Komentář:
-
Vyhodnocení poznatků o dopadech kombinované výuky na výsledky žáků (období 2021–2024).
-
Úkol bude realizován v rámci prezenční inspekční činnosti na vzorku vybraných škol formou inspekčního elektronického zjišťování a formou ověřování dosažené úrovně žáků ve stěžejních vzdělávacích oborech prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET a také analýzou získaných dat a informací.
Analýza příčin, okolností a dopadů opakování ročníku z prospěchových důvodů v ZŠ a SŠ
Komentář:
-
Ověřování ovlivňuje skutečnost, že počet žáků opakujících ročník je stále vysoký, v ZŠ zejména vlivem dopadů socioekonomické situace rodiny žáka.
-
ČŠI se zaměří na vlivy, které k opakování ročníků směřují.
-
Úkol bude realizován jako dvouletý, v prvním roce (2024/2025) budou v rámci prezenční inspekční činnosti hodnocena opatření škol v oblasti prevence školní neúspěšnosti, na začátku druhého roku realizace (2025/2026) pak dojde ke shromáždění informací o aktuálních případech opakování ročníku (ev. ukončení studia) a následně vyhodnocení.
Kvalitativní znaky výuky různého zaměření v základních školách
Komentář:
-
ČŠI se zaměří na formy a styly výuky. Alternativní postupy.
-
Cílem je ověření přístupu škol a pedagogů k inovativním metodám a formám práce a stylům výuky.
-
Úkol je realizován jako dvouletý. V prvním roce (2023/2024) došlo k formulaci znaků identifikujících výuku "hlavního proudu" škol a netradiční výukové postupy k vytvoření inspekčních nástrojů a jejich pilotáži na vzorku vybraných škol. Ve školním roce 2024/2025 se bude realizace úkolu opírat o inspekční elektronické šetření mezi řediteli škol a o hodnocení míry "alternativnosti" škol ve vztahu k jejich kvalitě v rámci prezenční inspekční činnosti.
Kooperace při řízení výuky v základních školách
Komentář:
Formy a kvalita interní evaluace v mateřských, základních a středních školách
Komentář:
Genderová problematika v základních školách
Komentář:
-
Úkol vyplývající z participace České školní inspekce na realizaci opatření vyplývajících ze Strategie rovnosti žen a mužů pro období 2021–2030. Realizace proběhne na vzorku vybraných škol v podobě shromažďování dat.
-
ČŠI se zaměří zejména na genderové stereotypy, genderovou rovnost a genderově podmíněné násilí.
Analýza stávajícího využívání RVP a ŠVP v základních uměleckých školách
Komentář:
-
Zjišťování se soustředí na způsoby aktualizace vzdělávacích obsahů ve škole, způsoby využívání ŠVP v práci pedagoga při plánování vzdělávání nebo výuky a při ověřování dosažených výsledků včetně vyhodnocování v rámci vlastního hodnocení.
-
Hodnocení proběhne elektronickým zjišťováním.
Střední školy