Návrh první fáze návratu dětí, žáků a studentů do škol zohledňuje primárně vzdělávací a výchovné hledisko. Je tedy navržen tak, aby umožnil návrat co největšího množství dětí, žáků a studentů, u nichž je s ohledem na průběh školního roku další setrvání na distanční výuce nejvíce problematické. Zároveň je samozřejmě potřeba návrat k prezenční výuce vyvážit organizačními a režimovými opatřeními, jejichž cílem je minimalizovat rizika šíření onemocnění covid-19 ve školách, a vytvořit tak podmínky pro bezpečný a trvalý návrat k prezenčnímu vzdělávání až do konce tohoto školního roku.
V souvislosti s informacemi o 1. fázi (viz tabulka) rozvolnění v oblastí školství přinášíme odpovědi na nejčastější dotazy:
NahoruProč rotace na 1. stupních základních škol?
Protože rotace snižují riziko šíření covid-19 až o 80 % i bez dalších opatření, a pomáhají tak vytvořit bezpečný a především dlouhodobě udržitelný režim prezenční výuky pro děti, učitele a jejich blízké. Jsou tak nejen zárukou předvídatelného a jasného režimu pro děti na 1. stupni ZŠ, ale umožňují i rychlejší návrat ostatních dětí, především na 2. stupni ZŠ.
Ze vzdělávacího a výchovného pohledu MŠMT považuje za nejvyšší prioritu v první fázi v oblasti základního školství návrat žáků všech ročníků prvního stupně k prezenční výuce. Na základě podnětů a odborných stanovisek epidemiologů a dalších expertů je s ohledem na velikost této skupiny žáků (530 tisíc) nezbytné nastavit rotační princip celých tříd, a to tak, aby v každém týdnu byla ve škole přítomna cca polovina žáků 1. stupně s tím, že každý žák je jeden vyučovací týden ve škole přítomen (5 dní) a následující týden se vzdělává distančním způsobem (5 dní distanční výuky + 4 volné dny). Tento režim snižuje podle modelů šíření covid-19 ve škole epidemické riziko až o 80 % bez dalších omezení, a vytváří tak mimo jiné bezpečné prostředí pro děti, učitele a jejich blízké tím, že vytváří přirozenou izolaci všech žáků.
MŠMT si uvědomuje, že rotace celých tříd není zejména pro žáky 1. a 2. ročníků ze striktně pedagogického pohledu ideální, je však v tuto chvíli nutná proto, aby se žáci a učitelé mohli vrátit do škol bezpečně a dlouhodobě udržitelně, abychom v co nejkratším sledu mohli následně přistoupit také ke druhé fázi (návrat žáků 2. stupně k rotační prezenční výuce) a v rámci první fáze zohlednit také priority v ostatních segmentech regionálního školství – s ohledem na nutnost citlivě vyvažovat nejenom „zátěž“ samotných budov škol, ale také celkovou mobilitu ve veřejném prostoru. V první fázi tak není možné uvažovat o návratu žádných žáků 2. stupně k prezenční výuce, a to ani v případě těch nejmenších ZŠ, kde to z čistě individuálního pohledu dané školy nemusí působit zcela logicky.
MŠMT je však zároveň připraveno zohlednit specifickou situaci „malých“ základních škol s málopočetnými třídními kolektivy na 1. stupni základních škol. Po konzultaci se zástupci základních škol tak nebude rotace žáků nezbytná v případě těch základních škol, které mají na 1. stupni nejvýše 75 žáků, pokud je 1. stupeň stavebně, provozně i organizačně zcela oddělen od 2. stupně základní školy (a to včetně zařízení školního stravování). Výjimku z rotace tak budou mít nejenom tzv. malotřídky a malé ZŠ pouze s třídami prvního stupně, ale také ty plně organizované ZŠ, v nichž se 1. stupeň „chová“ fakticky jako zcela samostatná prvostupňová škola. Je tomu tak proto, že v těchto školách tvoří děti malé homogenní skupiny do 15 dětí.
NahoruProč ne testování v domácím prostředí žáka?
Protože testování slouží k ochraně druhých. Musí tak být jisté, že test bude proveden správně a především, že pozitivní test v kolektivu povede k dalším ochranným krokům vůči ostatním spolužákům. Takovou záruku u domácích testů nemáme.
MŠMT pečlivě zvažovalo organizační a logistické nastavení povinného plošného screeningu formou neinvazivních Ag či PCR testů ve vazbě na smysl a účel jeho nastavení (ochrana veřejného zdraví, a to nejenom samotného testovaného žáka, ale i jeho spolužáků, s nimiž byl žák v posledním období ve škole v kontaktu).
Uvedené se promítá i v požadavku epidemiologů směřujícího k tomu, že důsledkem pozitivního výsledku Ag testu konkrétního dítěte, žáka či studenta bude odchod ze školy (přechod na distanční výuku) všech dětí, žáků a studentů, s nimiž byl daný jedinec ve vymezeném období v kontaktu.
Je proto nezbytné zajistit, aby průběh testování byl nastaven spolehlivě a poskytoval validní výsledky. Z tohoto důvodu není možné (alespoň v počáteční fázi, před evaluací funkčnosti tohoto systému) připustit testování v domácím prostředí dítěte, neboť toto nastavení by mohlo vést jednak k tomu, že
- test nebude proveden správným způsobem v souladu s pokyny výrobce a neposkytne tak relevantní výsledek,
- případný pozitivní výsledek Ag testu nebude rodičem žáka škole oznámen a požadavek na ochranu veřejného zdraví třetích osob (jeho spolužáků či zaměstnanců školy) tak nebude moci být naplněn.
MŠMT však počítá s tím, že v případě dětí v mateřské škole a žáků 1. a 2.…