3.43
Jak na změny ve školním vzdělávacím programu v souvislosti se změnami RVP ZV
PhDr. Hana Havlínová, Ph.D.
NahoruCo se mění, termín zahájení vzdělávání podle upraveného ŠVP
Opatřením ministra školství, mládeže a tělovýchovy z ledna 2021 se změnil Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (dále RVP ZV). Změny se týkají celkové proměny předmětu Informatika, zavedení digitální kompetence a úprav povinných časových dotací pro některé vzdělávací oblasti. Školy poskytující základní vzdělávání mají povinnost zahájit vzdělávání podle upraveného školního vzdělávacího programu (dále ŠVP) vytvořeného v souladu s RVP ZV vydaného uvedeným opatřením nejpozději od 1. září 2023 ve všech ročnících prvního stupně a od 1. září 2024 ve všech ročnících druhého stupně.
NahoruOrientace ve změnách, podoba nové Informatiky, inspirace
Pro snadnější orientaci ve změnách, které dané Opatření přináší a pomoc při tvorbě vlastního ŠVP lze využít web https://revize.edu.cz/ , který provozuje MŠMT společně s NPI ČR. Pod záložkou " co se mění " nalezne uživatel nejen znění aktualizovaného RVP ZV i s vyznačenými změnami, ale především podobu nové informatiky a inspiraci pro zapojení rozvíjení digitální kompetence do jednotlivých vzdělávacích oblastí. V záložce " jak na to ve škole " je navrženo 7 kroků, jak postupovat, inspirace pro školy a sebehodnotící nástroje pro hodnocení úrovně digitální kompetence pedagogů a připravenosti školy na změnu.
ŠVP musí být v souladu s RVP ZV a zároveň by měl odrážet vize, specifika a konkrétní podmínky dané školy. Práce na jeho úpravách by neměla být pouze formální záležitostí, přestože se jedná o personálně i časově náročnou činnost. Pro podporu škol při zavádění nové informatiky jsou na webu imysleni zveřejněny čtyři verze modelových ŠVP v pdf i v editovatelné verzi včetně očekávaných výstupů a rozvržení tematických celků do učebního plánu pro jednotlivé ročníky. Úpravy ŠVP by se měly týkat také konkrétního začlenění rozvíjení digitální kompetence do výstupů v jednotlivých ročnících v různých vzdělávacích oblastech. Na webu revize.edu.cz jsou na tzv. oborových stránkách uvedeny informace pro všechny předměty, které jsou realizovány na 1. i 2. stupni ZŠ, především příklady konkrétních výstupů pro…