Ve škole je to jako ve sportu – kdo chce uspět, musí poctivě trénovat. Musí cvičit svou paměť, udržovat si nové poznatky opakováním, pravidelně se do školy připravovat. Cílem je, abys byl schopen své znalosti a dovednosti kdykoliv využít, a to nejen při zkoušení, ale i v osobním životě.
Metoda „5 P“
Existuje více metod efektivního učení. Zkus podle jedné z nich změnit své studijní návyky a zlepšit domácí přípravu. Metoda „5 P“ přináší pět hlavních zásad pro zlepšení učení (upraveno z příručky Jak se efektivně učit, kterou zpracovala Mgr. Lenka Novotná, psycholožka z pedagogicko-psychologické poradny v Praze 10).
1. P – Podmínky k učení
Podmínkami je myšleno prostředí (pokoj, nábytek, denní doba), ve kterém se doma učíš. Měl bys dodržovat určité postupy:
- místem pro učení by měl být nelépe tvůj vlastní pokoj nebo klidný a stabilní kout
- před učením pořádně vyvětrej
- teplota v místnosti by měla být kolem 19 stupňů Celsia
- osvětlení by měla zajistit jedna 60W žárovka (v lampičce)
- nejvhodnější pro učení je ticho (nezapomeň si přepnout mobil na tichý režim). Pokud potřebuješ zvukovou kulisu, pusť si při učení tichou hudbu s cizojazyčným textem
- učení v posteli moc vhodné není, tělo ji vnímá jako místo odpočinku. Když to nejde jinak a jsi tak zvyklý, mysli na pravidelné přestávky. Vstaň a něco dělej. Zkus se ale někdy učit vsedě u stolu a pak porovnej, co je lepší.
- předem si připrav nějaké pití
- „Ukliď si ten binec!“ Potřebuješ tužku, sešit a pomůcky při ruce, hledáním se budeš zbytečně rozptylovat. Úklid stolu zabere 10 minut a fakt to pomůže.
2. P – Plánování času
„Nemám čas“. „Nestíhám“. Znáš to? Času ale máme dost, jen ho někdo neumí dobře využít a věci si špatně plánuje. Jeden ze základních pilířů v našem životě, abychom dobře fungovali, je umění plánovat svůj čas. A platí to nejen pro učení a práci, ale i v osobní sféře. Dobrým plánováním času (tzv. time management) jej získáš – pro sebe a své koníčky.
Odpověz si na otázky:
Co ti zabírá nejvíc času?
Kde máš ztráty?
Co s tím uděláš?
Jak vypadal tvůj nejdivočejší den bez vteřiny volného času?
Co by šlo zorganizovat líp?
- pořiď si diář a zaznamenávej si do něj všechny akce a důležité termíny (např. písemky nebo zkoušení)
- uč se každý den přibližně ve stejnou dobu
- sestav si plán učení, tj. urči si podle svých potřeb, kdy se budeš učit (a ten dodržuj)
- nedaří se ti dodržet tvůj učební plán? Zkus to s novým týdnem znovu a jinak.
- na velkou písemku se uč dva dny předem, nenechávej to na poslední chvíli
- na začátku učení si udělej seznam činností, které budeš dělat (např. úkol z matiky, naučit se 15 slovíček, příprava na písemku z dějepisu, dopsat si sešit).
3. P – Přestávky
- časový prostor mezi školou a volným časem (1–2 hod.) vyplň sportem nebo jinou aktivitou, která tě baví
- mysli na to, že nejaktivnější býváme pouze omezenou část dne, tu bys měl využít.
- uč se v kratších blocích, např. 30 minut učení, 10 min. pauza, 15 min. učení, 5 min. pauza a dále opakuj (15 minut práce, 5 minut pauza)
- vyplňuj krátké přestávky při domácí přípravě (5–10 minut) nenáročnými aktivitami, které neodvedou tvou pozornost úplně – utři nádobí, přečti si článek v časopisu, vyvětrej, zacvič si, sněz jablko, udělej si čaj, osprchuj se. Dokážeš se lépe soustředit po celou dobu učení.
- dostatečně spi – spánek je podmínkou, abys byl schopen zapamatovat si hodně věcí a událostí. Jinak můžeš mít problém s únavou a ospalostí a také s pamětí. Vyzkoušej si, kolik hodin spánku potřebuješ. Když se budeš po probuzení cítit svěží, je to OK.
4. P – Poznámky a práce s textem
Dělat si dobré poznámky z výkladu ve škole umí málokdo. Často to považujeme za zbytečnou a nudnou věc. Poznámky však mají zásadní výhody.
Je to zkratka dlouhého výkladu vyučujícího.
- Jsou to základní informace, které bys měl z vyučování umět – vše doplňující a vysvětlující najdeš v učebnicích, na internetu apod.
- Je to osobitý záznam tvého myšlení – nejlépe pochopíš svoje poznámky (samozřejmě čitelné a smysluplné) ty sám.
- psaní poznámek při výkladu ti udrží pozornost a soustředěnost
- během zapisování si zároveň informaci ukládáš do paměti
- máš se doma z čeho učit a víš, co je z učební látky důležité
- uč se poznámky vytvářet i doma; z textu v učebnici si dělej výpisky – naučíš se vypisovat pouze nejdůležitější, tzv. klíčové informace
- někdy stačí zapsat si školní výklad do sešitu a pak si své poznámky několikrát přečíst; informace zůstanou v paměti
- při vedení poznámek si vytvoř přehledný postup, vyznač si barevně nadpisy a čleň jednotlivé oddíly do stručných bodů
- při podrobném čtení dělej krátké přestávky na vstřebání textu a aktivně pracuj s textem (= podtrhávej, vypisuj…)
- uč se ve dvojici s kamarádem.
Nejčastější problémy při psaní poznámek a jak je odstranit
problém soustředit se na výklad učitele
– posaď se blíž k učiteli
velká rychlost výkladu
– dávej učiteli doplňující otázky, pokud něčemu nerozumíš, tak jeho výklad zpomalíš, nebo požádej o pomalejší tempo
učitel při výkladu přeskakuje z myšlenky na myšlenku
– zachyť základní myšlenky, nech si u nich místo a doma si téma doplň z učebnice
špatná výslovnost učitele
- zapiš si slovo, jak ho slyšíš do závorky, doma si ho vyhledej v učebnici, nebo požádej vyučujícího o zápis slova na tabuli.
Jak se prokousat rychle textem v učebnici – metoda…