dnes je 21.12.2024

Input:

Jak se efektivně učit

2.6.2017, Zdroj: www.infoabsolvent.cz (http://www.infoabsolvent.cz)

Ve škole je to jako ve sportu – kdo chce uspět, musí poctivě trénovat. Musí cvičit svou paměť, udržovat si nové poznatky opakováním, pravidelně se do školy připravovat. Cílem je, abys byl schopen své znalosti a dovednosti kdykoliv využít, a to nejen při zkoušení, ale i v osobním životě.

Metoda „5 P“

Existuje více metod efektivního učení. Zkus podle jedné z nich změnit své studijní návyky a zlepšit domácí přípravu. Metoda „5 P“ přináší pět hlavních zásad pro zlepšení učení (upraveno z příručky Jak se efektivně učit, kterou zpracovala Mgr. Lenka Novotná, psycholožka z pedagogicko-psychologické poradny v Praze 10).

1. P – Podmínky k učení

Podmínkami je myšleno prostředí (pokoj, nábytek, denní doba), ve kterém se doma učíš. Měl bys dodržovat určité postupy:

  • místem pro učení by měl být nelépe tvůj vlastní pokoj nebo klidný a stabilní kout
  • před učením pořádně vyvětrej 
  • teplota v místnosti by měla být kolem 19 stupňů Celsia
  • osvětlení by měla zajistit jedna 60W žárovka (v lampičce)
  • nejvhodnější pro učení je ticho (nezapomeň si přepnout mobil na tichý režim). Pokud potřebuješ zvukovou kulisu, pusť si při učení tichou hudbu s cizojazyčným textem
  • učení v posteli moc vhodné není, tělo ji vnímá jako místo odpočinku. Když to nejde jinak a jsi tak zvyklý, mysli na pravidelné přestávky. Vstaň a něco dělej. Zkus se ale někdy učit vsedě u stolu a pak porovnej, co je lepší.
  • předem si připrav nějaké pití
  • „Ukliď si ten binec!“ Potřebuješ tužku, sešit a pomůcky při ruce, hledáním se budeš zbytečně rozptylovat. Úklid stolu zabere 10 minut a fakt to pomůže.

2. P – Plánování času

„Nemám čas“. „Nestíhám“. Znáš to? Času ale máme dost, jen ho někdo neumí dobře využít a věci si špatně plánuje. Jeden ze základních pilířů v našem životě, abychom dobře fungovali, je umění plánovat svůj čas. A platí to nejen pro učení a práci, ale i v osobní sféře. Dobrým plánováním času (tzv. time management) jej získáš – pro sebe a své koníčky.

Odpověz si na otázky:

Co ti zabírá nejvíc času?

Kde máš ztráty?

Co s tím uděláš?

Jak vypadal tvůj nejdivočejší den bez vteřiny volného času?

Co by šlo zorganizovat líp?

  • pořiď si diář a zaznamenávej si do něj všechny akce a důležité termíny (např. písemky nebo zkoušení)
  • uč se každý den přibližně ve stejnou dobu
  • sestav si plán učení, tj. urči si podle svých potřeb, kdy se budeš učit (a ten dodržuj)
  • nedaří se ti dodržet tvůj učební plán? Zkus to s novým týdnem znovu a jinak.
  • na velkou písemku se uč dva dny předem, nenechávej to na poslední chvíli
  • na začátku učení si udělej seznam činností, které budeš dělat (např. úkol z matiky, naučit se 15 slovíček, příprava na písemku z dějepisu, dopsat si sešit).

3. P – Přestávky

  • časový prostor mezi školou a volným časem (1–2 hod.) vyplň sportem nebo jinou aktivitou, která tě baví
  • mysli na to, že nejaktivnější býváme pouze omezenou část dne, tu bys měl využít.
  • uč se v kratších blocích, např. 30 minut učení, 10 min. pauza, 15 min. učení, 5 min. pauza a dále opakuj (15 minut práce, 5 minut pauza) 
  • vyplňuj krátké přestávky při domácí přípravě (5–10 minut) nenáročnými aktivitami, které neodvedou tvou pozornost úplně – utři nádobí, přečti si článek v časopisu, vyvětrej, zacvič si, sněz jablko, udělej si čaj, osprchuj se. Dokážeš se lépe soustředit po celou dobu učení.
  • dostatečně spi – spánek je podmínkou, abys byl schopen zapamatovat si hodně věcí a událostí. Jinak můžeš mít problém s únavou a ospalostí a také s pamětí. Vyzkoušej si, kolik hodin spánku potřebuješ. Když se budeš po probuzení cítit svěží, je to OK. 

4. P – Poznámky a práce s textem

Dělat si dobré poznámky z výkladu ve škole umí málokdo. Často to považujeme za zbytečnou a nudnou věc. Poznámky však mají zásadní výhody.

Je to zkratka dlouhého výkladu vyučujícího.

  • Jsou to základní informace, které bys měl z vyučování umět – vše doplňující a vysvětlující najdeš v učebnicích, na internetu apod.
  • Je to osobitý záznam tvého myšlení – nejlépe pochopíš svoje poznámky (samozřejmě čitelné a smysluplné) ty sám.
  • psaní poznámek při výkladu ti udrží pozornost a soustředěnost
  • během zapisování si zároveň informaci ukládáš do paměti
  • máš se doma z čeho učit a víš, co je z učební látky důležité
  • uč se poznámky vytvářet i doma; z textu v učebnici si dělej výpisky – naučíš se vypisovat pouze nejdůležitější, tzv. klíčové informace
  • někdy stačí zapsat si školní výklad do sešitu a pak si své poznámky několikrát přečíst; informace zůstanou v paměti
  • při vedení poznámek si vytvoř přehledný postup, vyznač si barevně nadpisy a čleň jednotlivé oddíly do stručných bodů
  • při podrobném čtení dělej krátké přestávky na vstřebání textu a aktivně pracuj s textem (= podtrhávej, vypisuj…)
  • uč se ve dvojici s kamarádem.

Nejčastější problémy při psaní poznámek a jak je odstranit


problém soustředit se na výklad učitele 

– posaď se blíž k učiteli

velká rychlost výkladu

– dávej učiteli doplňující otázky, pokud něčemu nerozumíš, tak jeho výklad zpomalíš, nebo požádej o pomalejší tempo

učitel při výkladu přeskakuje z myšlenky na myšlenku

– zachyť základní myšlenky, nech si u nich místo a doma si téma doplň z učebnice

špatná výslovnost učitele

- zapiš si slovo, jak ho slyšíš do závorky, doma si ho vyhledej v učebnici, nebo požádej vyučujícího o zápis slova na tabuli.

Jak se prokousat rychle textem v učebnici – metoda

Nahrávám...
Nahrávám...