3.2.5.5
Klima třídy, klima školy – vzor dotazníku klimatu MŠ
Mgr. Lenka Polášková
Zásadní roli v motivaci všech účastníků výchovně-vzdělávacího procesu mateřské školy vytváří její klima. V rámci něj se setkáváme také s vlivem prostředí na motivaci dětí a na jejich další postoje k výchovně-vzdělávacím aktivitám, učiteli i asistentovi pedagoga. Dovednosti, které učitelé v přímé pedagogické praxi uplatňují, jsou proto klíčové. Pozitivní klima třídy je do značné míry závislé na tom, jaký vztah pedagog s dětmi naváže. Dobré klima školy pak poznáme podle toho, že jsou vztahy mezi pedagogy a dětmi založeny na vzájemném pochopení, úctě, respektu a vřelosti. Naopak nepříznivé klima školy je zřejmé v případech projevů negativismu, apatie, napětí, strachu a nedůvěry ze strany dětí, žáků i pedagogů.
Ukázka dotazníku klimatu mateřské školy: