1.97
Novinky pro školní rok 2024/2025
JUDr. Hana Poláková
Snížení PHmax na základních a středních školách
Jako každý nový školní rok v posledních letech i letos se musí ředitelé škol vypořádat s novinkami souvisejícími s novelami školských předpisů, popřípadě dalších zákonů a prováděcích předpisů k nim. S přípravou školního roku 2024/2025 po personální stránce řeší ředitelé základních a středních škol snížení PHmax, tedy počet hodin přímé pedagogické činnosti financovaný ze státního rozpočtu. Novela nařízení vlády č. 123/2018 Sb. tento počet hodin snižuje zhruba o 5%. Ne všude bude stačit odbourat pravidelné přespočetné hodiny nařizované ředitelem školy nad týdenní rozsah stanovený nařízením vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů. Někde bude muset ředitel školy i přijímat organizační opatření a snižovat počet pedagogických pracovníků. Organizačním opatřením zasahuje ředitel školy do organizačního řádu, tedy do interního normativního aktu. V textu organizačního opatření budou popsány důvody jeho přijetí. Odkazováno bude na novelu nařízení vlády, na snížení počtu hodin školního vzdělávacího programu a rušení pracovního místa učitele na celý úvazek a vytvoření nového pracovního místa na kratší úvazek. Pokud by nedošlo k vytvoření nového pracovního místa s kratší pracovní dobou, je dán výpovědní důvod podle § 52 písm. c) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, pochopitelně s nárokem na odstupné podle ustanovení § 67 zákoníku práce. Možná se ředitel školy zamyslí i nad efektivitou nastavené organizační struktury a spojí dva organizační útvary do jednoho. Výsledkem zde bude minimálně zrušení pracovního místa vedoucího tohoto organizačního útvaru a odvolání vedoucího pracovníka. Postupovat budeme podle ustanovení § 73a zákoníku práce. Podle tohoto ustanovení odvoláním z pracovního místa vedoucího zaměstnance pracovní poměr nekončí. Zaměstnavatel je povinen tomuto zaměstnanci navrhnout změnu jeho dalšího pracovního zařazení u zaměstnavatele na jinou práci odpovídající jeho zdravotnímu stavu a kvalifikaci. Jestliže zaměstnavatel nemá pro zaměstnance takovou práci, nebo ji zaměstnanec odmítne, jde o překážku v práci na straně zaměstnavatele a současně platí, že je dán výpovědní důvod podle § 52 písm. c) zákoníku práce. Odvolanému vedoucímu zaměstnanci bude také příslušet odstupné, protože k jeho odvolání došlo v důsledku organizační změny, kterou se toto vedoucí pracovní místo ruší.
Úplata za vzdělávání
Zákon č. 183/2023 Sb. novelizoval nejenom zákon o pedagogických pracovnících (563/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů), ale dotkl se i školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Nová podoba ustanovení § 123 odst. 4 školského zákona dává kompetenci stanovit výši úplaty v případě škol a školských zařízení zřízených státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí za poskytování předškolního vzdělávání a zájmového vzdělávání ve školní družině a školním klubu zřizovateli a v ostatních případech tuto kompetenci ponechává řediteli školy nebo školského zařízení. O snížení nebo prominutí úplaty, zejména v případech uvedených v § 27 odst. 5 školského zákona (žáci s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou, žáci s postavením azylanta, osoby požívající doplňkové ochrany nebo účastníka řízení o udělení mezinárodní ochrany na území České republiky, žáci v hmotné nouzi, jakož i další případy hodné zvláštního zřetele a děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami uvedenými v § 16 odst. 9 školského zákona) rozhoduje ve správním řízení ředitel školy nebo školského zařízení.
V podrobnostech upravuje stanovení výše úplaty za předškolní vzdělávání a zájmové vzdělávání novelizovaná podoba vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, a vyhlášky č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání. Obě vyhlášky novelizovala vyhláška č. 423/2023 Sb.
Výši úplaty stanoví zřizovatel do 30. června přecházejícího školního roku. Pokud svého práva rada obce nebo rada kraje nevyužila, platí původní výše úplaty určená ředitelem mateřské školy, ředitelem školní družiny nebo školního klubu. Měsíční výše úplaty nesmí přesáhnout v případě mateřské školy 8 % a v případě školní družiny 4% základní sazby minimální mzdy za měsíc, která je platná v době stanovení měsíční výše úplaty. Výši minimální mzdy určuje nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů, a od 1.1.2024 činí 18 900 Kč za měsíc. Platí i nadále povinnost ředitele mateřské školy, ředitele školní družiny informovat vhodným způsobem zákonné zástupce o výši úplaty. Osvobozen od úplaty v mateřské škole je
-
zákonný zástupce dítěte, který pobírá opakující se dávku pomoci v hmotné nouzi,
-
zákonný zástupce nezaopatřeného dítěte, pokud tomuto dítěti náleží zvýšení příspěvku na péči nebo přídavek na dítě,
-
rodič, kterému náleží zvýšení příspěvku na péči6) z důvodu péče o nezaopatřené dítě, nebo
-
fyzická osoba, která o dítě osobně pečuje a z důvodu péče o toto dítě pobírá dávky pěstounské péče),
pokud tuto skutečnost prokáže řediteli mateřské školy.
V případě školní družiny může ředitel účastníkovi družiny nebo klubu snížit výši úplaty nebo ho od úplaty osvobodit, jestliže má nárok na přídavek na dítě podle zákona o státní sociální podpoře.
Lex Ukrajina
Zákon č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, byl novelizován zákonem č. 454/2023 Sb. s účinností od 1.9.2024. Novelou se ruší adaptačního období běženců, zachováno je pouze na období 12 měsíců od příchodu na naše území. Obdobně se omezuje i přijetí do probíhajícího prvního ročníku střední školy nebo vyšší odborné školy. I to mohou využít běženci pouze do 12 měsíců od příchodu. V našich školách dopomáhají s výukou těchto běženců i ukrajinští pedagogičtí pracovníci. S účinností od 1.9.2024 se ruší výjimka, která jim umožňovala pracovat v našich školách, aniž by museli prokazovat znalost českého jazyka. Od 1.9.2024 pro ně platí povinnost doložit úroveň znalosti předepsanou zákonem o pedagogických pracovnících (učitel mateřské školy, učitel základní školy – C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, ostatní pedagogičtí pracovníci B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky). Při uzavírání pracovních poměrů na dobu určitou budeme respektovat speciální právní úpravu danou pro naše pedagogické pracovníky (minimálně dvanáct měsíců, maximálně tři roky a dvakrát můžeme prodloužit původně sjednanou pracovní smlouvu).
Novela zákoníku práce č. 230/2024 Sb.
Zde si vybereme pouze ty změny podstatné pro ředitel škol:
Pokud na škole funguje více odborových organizací, je třeba se seznámit s novelou ustanovení § 24 ZP, která řeší postup uzavření kolektivní smlouvy, pokud tyto odborové organizace ve škole nejednají ve shodě. Zaměstnavatel je pak za podmínek dále zákoníkem práce stanovených oprávněn uzavřít kolektivní smlouvu s odborovou organizací, která má největší počet členů, kteří jsou v pracovním poměru u zaměstnavatele, nebo s více…