dnes je 21.11.2024

Input:

Otevřený dopis Asociace speciálních pedagogů ministru školství Bekovi

15.3.2024, Zdroj: České noviny (http://www.ceskenoviny.cz/svet/)

Speciální pedagogové vyjádřili nesouhlas s návrhem MŠMT sloučit některá zařízení ústavní a ochranné výchovy v otevřeném dopisu Asociace speciálních pedagogů ministru školství Bekovi.

Vážený pane ministře, 

neoficiálně jsme se seznámili s materiálem Transformace sítě zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči zřizovanou MŠMT, který je v rámci vnitřního připomínkového řízení připraven ke schválení poradou ministra. Materiál předkládá Sekce vzdělávání a mládeže k rozhodnutí k zahájení prací na transformaci sítě zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči zřizované MŠMT k 1. 1. 2025 a návrh postupu prací vedoucích k této transformaci.

Deklarovaným cílem v materiálu navržené transformace sítě zařízení je nastavení systému, který zefektivní řízení a správu těchto zařízení ze strany MŠMT, sjednotí metodickou podporu a kvalitu práce v samotných zařízeních a zároveň tak i podpoří adekvátní a kvalitní intervenci směrem k dítěti i jeho rodině a případně dalším subjektům.

Rozumíme, že ministerstvo všemožně hledá cesty, jak ve svém resortu ušetřit chybějící finanční prostředky. Zcela jistě se nalézt dají a systém je možné zefektivnit. Nicméně určitě ne za pomoci předkládaného materiálu, který se vyznačuje velkou chybovostí, která plyne ze skutečnosti, že tento rádoby koncepční draft připravili ministerští pracovníci, kteří o systému školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a střediscích výchovné péče mají pouze mlhavé představy.

Pomineme-li mnohé zásadní nelogičnosti až nesmysly pramenící z totální neznalosti předkladatelů, které text obsahuje, lze konstatovat, že při případné realizaci bude do systému celé sítě vnesen ještě větší chaos, než je dnes. Překvapuje nás zrovna tak nemile fakt, že se do složení mezioborové pracovní skupiny pro realizaci transformace sítě vůbec nepočítá s odborníky z praxe a se zástupci profesních asociací.

Předkládaný text pouze dokazuje marasmus a nekompetentnost tvůrců materiálu, byť se jedná o ředitele odboru 20 a vedoucí oddělení 200, tedy osoby, u nichž se předpokládá alespoň základní znalost problematiky na úrovni koncepční a metodické. Tito ministerští úředníci o dané problematice nevědí zhola nic a mají ambici něco změnit. Rozumíme primární snaze hledání úspor, které, jak píšeme výše, v systému skutečně lze nalézt. Ale uchopení věci laickým způsobem jej pouze rozkolísá a kýžený efekt, myšleno ekonomický a zároveň věcný, to nepřinese.

Proto si Vás z pozice předsedy Asociace speciálních pedagogů České republiky dovoluji požádat o nezařazení materiálu do programu porady vedení a zahájení jednání mezi předkladateli materiálu a zástupci odborných asociací ještě před předložením materiálu do porady vedení, protože to vnímám jako více než nutné.

V příloze uvádíme pouze některá rizika pramenící z chybného uvažování předkladatelů.

S úctou PaedDr. Jiří Pilař, předseda Asociace speciálních pedagogů ČR

Na vědomí:

Unie zaměstnavatelských svazů Českomoravský odborový svaz pracovníků školství

Příloha:

· Předloženou transformaci nelze

Nahrávám...
Nahrávám...