10.4.3
Šablony pro MŠ - program Jan Amos Komenský II. – varianta pro MŠ
Mgr. Lenka Polášková
Cílem výzvy je přispět k zajištění rovného přístupu ke kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání pro všechny děti prostřednictvím podpůrných personálních pozic, vzdělávání pracovníků škol, podpory zavádění inovativních metod vzdělávání za účelem přípravy výuky v souladu s revizí rámcových vzdělávacích programů.
Datum zahájení příjmu žádostí o podporu: 7. 10. 2024.
Datum ukončení příjmu žádostí o podporu: 30. 9. 2025 ve 14:00:00
Minimální/Maximální délka, na kterou je žadatel oprávněn projekt naplánovat:
Minimální délka: 24 měsíců Maximální délka: 36 měsíců
Nejzazší datum pro ukončení fyzické realizace projektu: 31. 12. 2028
NahoruOprávněný žadatel
-
Právnická osoba vykonávající činnost mateřské škol.
-
Právnická osoba vykonávající činnost MŠ, ZŠ, ZUŠ, SVČ, ŠD a ŠK zřizovaná MŠMT dle § 8 odst. 2 ŠZ zapsaná v rejstříku škol a školských zařízení, která má ve školním roce, v němž žádost o podporu podává, minimálně jedno/ho dítě/žáka/účastníka.
NahoruOmezení výzvy
Žadatel může požádat o podporu pouze jednoho projektu. V případě, že žadatel požádá o podporu více projektů, bude pro proces hodnocení rozhodující pořadí žádosti o podporu dle data a času jejího podání v ISKP21+. Pokud žadatel požádá o podporu v pořadí druhého nebo dalšího projektu, bude tato skutečnost považována za neodstranitelnou vadu žádosti o podporu a řízení o takové žádosti bude zastaveno vydáním usnesení. Žadatel je oprávněn požádat o podporu dalšího jednoho projektu pouze v případě, že řízení o předchozích žádostech o podporu projektu podaných žadatelem byla skončena tak, že se dotace v těchto řízeních neposkytla. Tuto podmínku musí žadatel splnit k datu provedení kontroly formálních náležitostí a přijatelnosti.
NahoruPodání žádosti
Podání žádosti o podporu probíhá prostřednictvím ISKP21+ na https://iskp21.mssf.cz/
Žádost o podporu musí být předložena v českém jazyce. Žádost o podporu musí být opatřena elektronickým podpisem statutárního orgánu žadatele nebo osoby oprávněné podepisovat na základě plné moci/pověření. Přehled příloh žádosti o podporu je uveden v kap. 13. PpŽP ZP a v kap. 7. v příloze č. 2 výzvy Přehled šablon a jejich věcný výklad.
Aktuální verze vzorů příloh žádosti o podporu jsou vždy k dispozici v ISKP21+, vybrané přílohy jsou ke stažení také na webových stránkách u vyhlášené výzvy ( https://opjak.cz/vyzvy/ ).
Řídicí orgán je oprávněn aktualizovat vzory příloh žádosti o podporu v průběhu této výzvy, aktualizace vzorů příloh žádosti o podporu není změnou výzvy. Přílohy žádosti o podporu žadatel podává spolu s žádostí o podporu prostřednictvím ISKP21+.
Pro žadatele a příjemce jsou závazné další podmínky uvedené v následující dokumentaci:
-
Pravidla pro žadatele a příjemce zjednodušených projektů jsou zveřejněna na webové stránce: https://opjak.cz/dokumenty/ .
-
Vzor právního aktu o poskytnutí/převodu podpory je zveřejněn na webové stránce výzvy zde: https://opjak.cz/dokumenty/
Přehled vhodných Šablon pro mateřské školy
NahoruPersonální podpora
Identifikace Šablon – personální podpora:
Školní asistent
Cílem této aktivity je poskytnout personální podporu – školního asistenta mateřským školám. Aktivita umožňuje vyzkoušet a na určité období poskytnout větší podporu zejména dětem ohroženým školním neúspěchem, resp. dětem, u kterých je předpoklad, že budou ohroženy školním neúspěchem po jejich nástupu do základní školy. Mateřská škola musí identifikovat alespoň tři děti ohrožené školním neúspěchem. Při identifikaci dětí ohrožených školním neúspěchem v mateřské škole je možné sledovat následující oblasti:
-
nedůsledné rodičovské vedení;
-
nedostatek možností pro identifikaci a rozvoj nadání/talentu dítěte;
-
nízká míra znalostí a dovedností neodpovídající biologickému věku;
-
zdravotní omezení;
-
socio-kulturně znevýhodněné prostředí;
-
příslušnost k marginalizované skupině.
Výběr dětí je zcela v kompetenci ředitele školy. Minimálně tři děti ohrožené školním neúspěchem musí být ve škole identifikovány po celou dobu realizace aktivity. Podmínka tří dětí ohrožených školním neúspěchem platí vždy až do výše úvazku 1,0. Podmínkou výkonu činnosti školního asistenta je splnění stejných kvalifikačních předpokladů, jako je u pozice asistent pedagoga v zákoně č. 563/2004 Sb.21 V krajních případech, kdy škola prokazatelně nemůže zajistit činnost pozice kvalifikovanou osobou, je možné zaměstnat i nekvalifikovaného pracovníka. Pokud jsou v MŠ přítomny dvouleté děti, může školní asistent vykonávat také činnosti chůvy. V takovém případě bude školní asistent pomáhat pedagogickému pracovníkovi s péčí o dvouleté děti, a to zejména v oblasti sebeobsluhy dítěte, zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví a individuálních potřeb dítěte.
Dokládání výstupů:
- Sken pracovněprávního dokumentu (pracovní smlouva, DPČ / DPP);
- evidence způsobilých produktivních hodin školního asistenta
- sken dokladu o splnění kvalifikačních požadavků pro výkon činnosti školního asistenta (v případě zaměstnání nekvalifikovaného pracovníka dle kap. 5.1: sken/kopii inzerátu se zveřejněním pracovního místa a protokol vyhodnocení výběrového řízení s negativním výsledkem včetně popisu podmínek výběrového řízení stanovených ředitelem školy, které uchazeč nesplnil);
- čestné prohlášení statutárního orgánu o přítomnosti alespoň tří dětí ohrožených školním neúspěchem; Příjemce dokládá pouze na vyžádání ŘO OP JAK:
- výplatní lístky / mzdové listy, popř. další dokumenty, které příjemce použil ke zúčtování mzdy (např. evidenci pracovní doby), a to za pracovníky, za které jsou v ZoR vykazovány produktivní hodiny (tyto dokumenty slouží k ověření, že příjemce správně zadal počet produktivních hodin do Kalkulačky ZoR)
Dokládání výstupů při kontrole na místě:
- Originál pracovněprávního dokumentu (pracovní smlouva, DPČ/DPP);
- dokumenty prokazující počet produktivních hodin (skutečnost), které příjemce vyplnil do Kalkulačky ZoR – konkrétně příjemce předkládá výstupy ze mzdového účetnictví (např. výplatní lístek, mzdový list) popř. další dokumenty, které použil ke zúčtování mzdy (např. evidenci pracovní doby);
- identifikace minimálně tří dětí ohrožených školním neúspěchem.
Školní asistent vykonává některé z následujících činností:
-
Poskytuje základní nepedagogickou podporu přímo v rodině, a to formou spolupráce s rodiči. Tyto činnosti provádí školní asistent pouze se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců dítěte.
-
Zprostředkovává komunikaci s komunitou, rodinou a školou spočívající např. v aktivitách vedoucích k zajištění pravidelné docházky dětí, porozumění rodinnému prostředí dětí a zajištění přenosu informací mezi školou a rodinou. Pomáhá v překonávání bariér mezi školou a rodinou, které mohou vyplývat z odlišných životních podmínek dítěte nebo odlišného kulturního prostředí. Činnosti v rodině provádí školní asistent pouze se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců dítěte.
-
Pomáhá v zajišťování výjezdů školy (výlety, školy v přírodě apod.) a s organizační podporou pedagogických pracovníků při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
-
Pomáhá zajišťovat organizaci pohybových aktivit ve škole (v rámci vzdělávání) a dohled nad nimi. Poskytuje přímou nepedagogickou podporu dětí v předškolním vzdělávání spočívající např. v nácviku jednoduchých činností při příchodu a pobytu ve škole nebo při akcích školy, pomoci při oblékání. Dále vykonává např. organizační činnosti při zajištění školního stravování dětí (komunikace se školní jídelnou a rodiči apod.), podporuje děti při manipulaci s pomůckami, při nácviku soběstačnosti a motivaci ke vzdělávání. Podporu dětem poskytuje vždy za přítomnosti pedagogického pracovníka. Poskytuje podporu pedagogovi při administrativní a organizační činnosti podle potřeb pedagoga. Účelem asistentovy podpory v oblasti administrativních a organizačních úkonů je, aby pedagog získal více času na vlastní individuální práci s dětmi. Tyto podpůrné činnosti ale nejsou hlavní pracovní náplní školního asistenta.
-
Poskytuje přímou nepedagogickou podporu dětí v předškolním vzdělávání spočívající např. v nácviku jednoduchých činností při příchodu a pobytu ve škole nebo při akcích školy, pomoci při oblékání. Dále vykonává např. organizační činnosti při zajištění školního stravování dětí (komunikace se školní jídelnou a rodiči apod.), podporuje děti při manipulaci s pomůckami, při nácviku soběstačnosti a motivaci ke vzdělávání. Podporu dětem poskytuje vždy za přítomnosti pedagogického pracovníka.
-
Poskytuje podporu pedagogovi při administrativní a organizační činnosti podle potřeb pedagoga. Účelem asistentovy podpory v oblasti administrativních a organizačních úkonů je, aby pedagog získal více času na vlastní individuální práci s dětmi. Tyto podpůrné činnosti ale nejsou hlavní pracovní náplní školního asistenta.
Činnosti chůvy:
Chůva vykonává např. následující činnosti (viz Národní soustava povolání – NSP24):
- používání výtvarných technik pro rozvoj dítěte;
- přebalování, mytí dítěte, oblékání dítěte;
- vedení dítěte k hygienickým a stravovacím návykům;
- aktivní řešení výchovných problémů s dítětem ve spolupráci s rodinou;
- čtení pohádek, říkánek;
- dodržování zásad prevence úrazů a bezpečnosti;
- rozvíjení pozornosti a paměti dítěte, řešení případných problémů;
- soustavné výchovné působení na dítě formou hry v místnosti i v přírodě, používání hraček k rozvoji dítěte;
- výchova dítěte k sociálním dovednostem.
Školní speciální pedagog MŠ
Cílem této aktivity je poskytnout dočasnou personální podporu – školního speciálního pedagoga (dále jen "speciální pedagog") mateřským školám:
s počtem dětí 75 a více; s počtem dětí 74 a méně pouze v případě, že součástí právnické osoby je i ZŠ a/nebo SŠ.
Pro stanovení počtu dětí bude využit průměr ze statistického výkaznictví za roky 2021–2023.
Podmínkou pro realizaci šablony jsou minimálně tři děti s potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory začleněné do kolektivu.
Minimálně tři děti s potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory musí být ve škole identifikovány po celou dobu realizace aktivity. Podmínka těchto tří dětí platí vždy až do výše úvazku 1,0. Zajištění personální podpory vyrovná šance na maximální rozvoj potenciálu každého dítěte. Speciální pedagog diagnostikuje speciální vzdělávací potřeby dětí a pomáhá vytvářet a zlepšit podmínky pro úspěšnou integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Součástí práce je spolupráce na tvorbě plánu pedagogické podpory, nebo individuálního vzdělávacího plánu pro každé dítě s potřebou podpůrných opatření. Podmínkou výkonu činnosti speciálního pedagoga je splnění kvalifikačních předpokladů.
Konkrétní náplň práce, rozsah a rozpis jednotlivých činností stanoví ředitel školy na základě skutečných potřeb dítěte.
Dokládání výstupů:
- Sken pracovněprávního dokumentu (pracovní smlouva, DPČ/DPP);
- evidence způsobilých produktivních hodin speciálního pedagoga28;
- sken dokladu o splnění kvalifikačních požadavků pro výkon činnosti speciálního pedagoga (doklad o dosaženém vzdělání);
- čestné prohlášení statutárního orgánu o integraci alespoň tří dětí s potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory;
Příjemce dokládá pouze na vyžádání ŘO OP JAK: 5. výplatní lístky / mzdové listy, popř. další dokumenty, které příjemce použil ke zúčtování mzdy (např. evidenci pracovní doby), a to za pracovníky, za které jsou v ZoR vykazovány produktivní hodiny (tyto dokumenty slouží k ověření, že příjemce správně zadal počet produktivních hodin do Kalkulačky ZoR).
Dokládání výstupů při kontrole na místě:
- Originál pracovněprávního dokumentu (pracovní smlouva, DPČ/DPP);
- dokumenty prokazující počet produktivních hodin (skutečnost), které příjemce vyplnil do Kalkulačky ZoR – konkrétně příjemce předkládá výstupy ze mzdového účetnictví (např. výplatní lístek, mzdový list) popř. další dokumenty, které použil ke zúčtování mzdy (např. evidenci pracovní doby);
- plán pedagogické podpory pro minimálně tři děti s podpůrnými opatřeními prvního stupně podpory
Sociální pedagog MŠ
Aktivita umožňuje mateřské škole vyzkoušet a na určité období poskytnout větší podporu zejména dětem ohroženým školním neúspěchem, resp. dětem, u kterých je předpoklad, že budou ohroženy školním neúspěchem po jejich nástupu do základní školy. Mateřská škola musí identifikovat alespoň tři děti ohrožené školním neúspěchem. Při identifikaci dětí ohrožených školním neúspěchem v mateřské škole je možné sledovat následující oblasti:
-
nedůsledné rodičovské vedení;
-
nedostatek možností pro identifikaci a rozvoj nadání/talentu dítěte;
-
nízká míra znalostí a dovedností neodpovídající biologickému věku;
-
zdravotní omezení;
-
sociokulturně znevýhodněné prostředí;
-
příslušnost k marginalizované skupině.
Výběr dětí je zcela v kompetenci ředitele školy. Minimálně tři děti ohrožené školním neúspěchem musí být ve škole identifikovány po celou dobu realizace aktivity. Podmínka tří dětí ohrožených školním neúspěchem platí vždy až do výše úvazku 1,0. Sociální pedagog není pedagogický pracovník dle zákona č. 563/2004 Sb., jeho náplní práce je vytvářet propojení mezi školou a jinými subjekty, např. obcí, policií, státním zástupcem a zdravotnickým zařízením. Součástí práce je poskytování mediace mezi školou, rodiči a uvedenými institucemi a pomoc s právními a sociálními otázkami. Podmínkou výkonu činnosti sociálního pedagoga je získání odborné kvalifikace vysokoškolským vzděláním v oborech zaměřených na sociální pedagogiku, nebo vysokoškolským vzděláním, nebo vyšším odborným vzděláním v oborech zaměřených na sociální práci, obdobně jako např. sociální pracovník uvedený v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
Dokládání výstupů:
- Sken pracovněprávního dokumentu (pracovní smlouva, DPČ/DPP);
- evidence způsobilých produktivních hodin sociálního pedagoga;
- sken dokladu o splnění kvalifikačních požadavků pro výkon činnosti sociálního pedagoga (doklad o dosaženém vzdělání);
- čestné prohlášení statutárního orgánu o přítomnosti alespoň tří dětí ohrožených školním neúspěchem; Příjemce dokládá pouze na vyžádání ŘO OP JAK:
- výplatní lístky / mzdové listy, popř. další dokumenty, které příjemce použil ke zúčtování mzdy (např. evidenci pracovní doby), a to za pracovníky, za které jsou v ZoR vykazovány produktivní hodiny (tyto dokumenty slouží k ověření, že příjemce správně zadal počet produktivních hodin do Kalkulačky ZoR).
Dokládání výstupů při kontrole na místě:
- Originál pracovněprávního dokumentu (pracovní smlouva, DPČ/DPP);
- dokumenty prokazující počet produktivních hodin (skutečnost), které příjemce vyplnil do Kalkulačky ZoR – konkrétně příjemce předkládá výstupy ze mzdového účetnictví (např. výplatní lístek, mzdový list) popř. další dokumenty, které použil ke zúčtování mzdy (např. evidenci pracovní doby);
- identifikace minimálně tří dětí ohrožených školním neúspěchem.
Sociální pedagog – specifikace pozice:
Sociální pedagog bude působit jako prostředník mezi mateřskou školou a rodinou. Účinně pomůže dětem, jejichž rodiny nemají dostatečnou kapacitu pomoci jim při vzdělávání v mateřských školách. Poskytne pedagogům informace týkající se zázemí a problémů dětí, což jim následně pomůže zvolit vhodný přístup k dítěti. Konkrétní náplň práce určí sociálnímu pedagogovi na základě jeho konkrétní odborné kvalifikace ředitel školy. Mezi hlavní úkoly sociálního pedagoga patří např.:
- Spolupracuje s obcemi, zdravotnickými zařízeními, policií, soudy, státními zastupitelstvími a dalšími zainteresovanými orgány a organizacemi.
- Provádí sociálně právní poradenství a sociální terapii s problémovými jedinci.
- Zajišťuje prevenci obtíží v oblasti chování dětí.
- Pomáhá při rozvoji dětí v oblasti osobnostní a sociální výchovy.
- Posiluje komunitní charakter školy.
- Zajišťuje a provádí koordinaci, nábor vedoucích přípravy.
- V případě zájmu provádí vzdělávání pedagogů školy a zvyšování jejich povědomí v sociálních otázkách.
- V případě zájmu provádí vzdělávání pedagogů školy a zvyšování jejich povědomí v sociálních otázkách.
- Zprostředkovává pomoc odborných…