dnes je 7.11.2024

Input:

Spolupráce školy a orgánu sociálně-právní ochrany dětí

16.9.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.98.1
Spolupráce školy a orgánu sociálně-právní ochrany dětí

Mgr. Marika Kropíková

Spolupráce mezi školami a orgány sociálně-právní ochrany dětí (dále jen OSPOD) je klíčová a žádoucí. V praxi však obě strany často narážejí na nedorozumění, která pramení z mylných nebo zavádějících představ o tom, co mohou jednotliví účastníci udělat a jak situace řešit. Školy bývají často frustrované z toho, že činnost OSPOD vnímají jako nedostatečnou. OSPOD má však přesně vymezené pravomoci a jako součást státní správy musí postupovat podle právních předpisů a správního řádu. Abychom předešli nedorozuměním, je nezbytné vysvětlit si obecné principy a postupy ve vzájemném vztahu OSPOD a školy.

Sociálně-právní ochrana dětí

Sociálně-právní ochrana dětí (SPOD) zahrnuje ochranu zájmů dítěte, jeho zdravého vývoje a zajištění řádné výchovy. Patří sem i snaha o obnovení narušených funkcí rodiny a zajištění náhradního rodinného prostředí, pokud dítě nemůže žít ve své vlastní rodině. Základem SPOD je zájem a blaho dítěte, ochrana rodičovství a rodiny a vzájemné právo rodičů a dětí na rodičovskou výchovu a péči. Tuto ochranu zajišťuje OSPOD.

Nejdůležitějšími právními dokumenty v ochraně dětí jsou Úmluva o právech dítěte, občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.) a zákon o sociálně-právní ochraně dětí (zákon č. 359/1999 Sb.).

Občanský zákoník v části Rodinné právo (oddíl 3, pododdíl 3) definuje práva a povinnosti rodičů a dětí. Například v § 858 OZ je stanoveno, že rodičovská odpovědnost zahrnuje práva a povinnosti rodičů týkající se péče o zdraví dítěte, o jeho tělesný, citový, rozumový a mravní vývoj, ochrany dítěte, udržování osobního styku s dítětem, zajištění jeho výchovy a vzdělání, určení místa jeho bydliště, zastupování a spravování jeho majetku. Rodičovská odpovědnost vzniká narozením dítěte a zaniká, jakmile dítě nabude plné svéprávnosti. Změny v rodičovské odpovědnosti může provádět pouze soud, například pokud rodič svou odpovědnost nevykonává řádně (§ 870) nebo ji zneužívá (§ 871).

Zákon č. 359/1999 Sb. v § 1 odst. 2 definuje sociálně-právní ochranu jako ochranu práva dítěte na příznivý vývoj a výchovu, ochranu jeho oprávněných zájmů a majetku, obnovení narušených funkcí rodiny a zajištění náhradního rodinného prostředí pro dítě, které nemůže být trvale či dočasně vychováváno ve vlastní rodině. Tato ochrana se poskytuje dítěti s trvalým pobytem v České republice nebo cizinci s povolením k trvalému pobytu.

§ 6 zákona specifikuje děti, na které se zaměřuje sociálně-právní ochrana, jako ty, jejichž rodiče neplní povinnosti plynoucí z rodičovské odpovědnosti, zneužívají je, nebo ty, které vedou nemravný život, byly svěřeny do nevhodné výchovy nebo se dopouštějí závažného protiprávního jednání. Ohrožení dítěte závisí nejen na splnění těchto podmínek, ale také na trvání a intenzitě nepříznivých faktorů.

OSPOD jako součást státní správy

OSPOD je součástí státní správy a jeho pravomoci jsou vymezeny právními předpisy, zákonem o SPOD a správním řádem. Nemůže podnikat žádné kroky nad rámec poradenství, pokud nejsou splněny zákonné podmínky ohrožení dítěte.

Role školy

Škola při řešení jednotlivých problémů postupuje podle zákona č. 561/2004 Sb. (školského zákona) a dalších právních předpisů. Škola má v oblasti sociálně-právní ochrany dětí nezastupitelnou roli, zejména pokud jde o oznamování podezření na ohrožení dítěte, spolupráci s OSPOD při vyhodnocování potřeb dítěte a tvorbě individuálního plánu ochrany dítěte (IPOD).

Oznamovací povinnost školy vyplývá ze zákona o SPOD a týká se situací, kdy je ohroženo blaho dítěte. Škola předává informace o dítěti bez souhlasu rodičů, pokud spadají do oblasti sociálně-právní ochrany.

Spolupráce mezi školou a OSPOD

Škola má povinnost informovat OSPOD o podezření na ohrožení dítěte. Často však hlásí situace, které nesplňují požadavky intenzity nebo trvalosti nepříznivého vývoje, například zameškané hodiny. OSPOD nemá nástroje pro práci s rodinou nebo dítětem, pokud tyto podmínky nejsou splněny.

Druhou povinností školy je poskytovat zprávy o chování a prospěchu dítěte. Kvalita a podrobnost těchto zpráv mohou být klíčové pro OSPOD při vyhodnocování situace v rodině.

OSPOD je vázán mlčenlivostí a nemůže sdělovat škole detaily o své práci s rodinou, pokud škola není přímo zapojena do plnění úkolů z IPOD. Mlčenlivost je prolomena pouze v případě, že škola se účastní případové konference.

Případová konference

Případová konference je klíčovým nástrojem OSPOD při setkání všech aktérů zapojených do řešení situace dítěte. Škola by měla aktivně požadovat svolání případové konference, pokud ví, že dítě je vedeno jako ohrožené.

Expertní případová konference

Expertní případová konference je specifickým typem setkání odborníků bez účasti rodičů a dítěte, která se svolává k hledání vhodných řešení. Škola může tuto konferenci iniciovat, pokud vyčerpala své možnosti a situace se nelepší.

Poradenství

Pokud nejsou splněny podmínky intenzity nebo trvalosti ohrožení, OSPOD může poskytnout rodině pouze poradenství. Poradenství zahrnuje projednání nedostatků ve výchově dítěte a doporučení rodičům. OSPOD nemůže opakovaně zasahovat do situace stejným způsobem, pokud nedošlo k vyhodnocení dítěte jako ohroženého.

Práce s ohroženým dítětem

Pokud OSPOD vyhodnotí dítě jako ohrožené, má široké možnosti intervence. Do 30 dní od vyhodnocení musí OSPOD vypracovat individuální plán ochrany dítěte (IPOD), který stanovuje konkrétní opatření ke stabilizaci situace dítěte.

Agresivní chování dítěte

OSPOD nemá pravomoc omezovat agresivní chování dítěte vůči ostatním spolužákům. V případě nebezpečného chování musí škola zajistit bezpečné prostředí a přivolat Policii ČR nebo záchrannou službu. Umístění dítěte mimo rodinu je možné pouze v krajních případech, kdy je dítě ohroženo na životě nebo zdraví.

Kompetence rodičů

OSPOD nemůže vyhodnotit dítě jako ohrožené, pokud rodina aktivně řeší situaci a spolupracuje s odborníky, i když se chování dítěte nelepší. Rodina má primární odpovědnost za vývoj a výchovu dítěte.

Závěr

Úspěšné řešení rizikového chování dětí ve škole vyžaduje dobře nastavené postupy, spolupráci s rodiči a jednotný přístup pedagogických pracovníků. Pouhé oznámení OSPOD situaci nevyřeší. Škola by měla plně využívat své pravomoci a možnosti, jako jsou výchovná opatření, podpůrná opatření a intenzivní komunikace s rodiči. Zároveň je důležité, aby škola pravidelně vyhodnocovala efektivitu svých opatření a byla připravena iniciovat další kroky, jako je svolání případové konference nebo expertní

Nahrávám...
Nahrávám...