2.1.19
Ukázková hodina – Základní škola – Český jazyk – Vypravování v uměleckém díle (slohově-literární hodina)
Mgr. Jolana Opavová
NahoruÚvodní informace
Předmět: Český jazyk a literatura
Ročník: 9. ročník ZŠ
Doba trvání: 1 hodina
Návaznosti: V minulých hodinách jsme probírali sloh – stavba vypravování; literární výchova: J. Hašek – Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války.
Použité metody: Pětilístek, čtení s předvídáním.
Cíle:
-
Žáci vystihnou významné rysy literární postavy.
-
Žáci předvídají pokračování děje – ověřují si, zda textu rozumějí, uvědomují si souvislosti a příčiny v jednání postav.
-
Žáci se učí vést dialog, zopakují si použití přímé řeči.
-
Žáci tvoří literární text podle svých schopností a na základě získaných znalostí o stavbě vypravování a dosavadních zkušeností s dílem J. Haška.
-
Žáci rozpoznají základní rysy autorova individuálního stylu.
-
Žáci zaujímají a obhajují své názory a porovnávají je s názory ostatních.
NahoruPrůběh lekce
NahoruEvokace
Pětilístek
Hodina začala tím, že jsem žákům sdělila, jaké máme cíle. Dále jsem je požádala, aby si vyndali sešity a aby si do nich napsali pětilístek na téma Švejk. Žáci využívali pro splnění tohoto úkolu zkušenosti i zážitky získané předchozí individuální i společnou četbou, snažili se vystihnout jeho vlastnosti, typické prvky jeho chování a řeči. Žáci pětilístek psali poprvé a bylo třeba jim zdůraznit, že se mají zaměřit na opravdu podstatné vlastnosti sledovaného tématu, v tomto případě Švejka, tak jak je sami vnímají.
NahoruUvědomění si významu informací
Čtení s předvídáním, práce s literárním textem
Žáci se rozdělili do libovolných čtveřic. Každý dostal pracovní list s ilustrací a textem z Haškova románu. Žáci se nejprve pokoušeli odhadnout, jakou situaci ilustrace představuje – sledují nápovědu – mimiku, gesta a postoje obou postav, které jsou na ilustraci. Žáci o svých odhadech diskutovali, několik nápadů jsme si sdělili v celé třídě. Opět platilo pravidlo jako při brainstormingu, že v tuto chvíli přijímáme všechny nápady. Důležité bylo, že žáci nejen říkali, co je napadá, ale i proč si to myslí. Skupiny pokračovaly v práci četbou…