2.1.43
Ukázková hodina – Základní škola – Fyzika – Výpočet dráhy pohybu těles (s), doby pohybu (t), vektor rychlosti, grafy
Zdeněk Hanzelín
Předmět: fyzika
Téma: Výpočet dráhy těles (s), výpočet času (t), vektor rychlosti, grafy
Ročník: 7.
Počet žáků ve třídě: 30
Doba: 45 minut
Anotace: Výuka navazuje na předcházející hodinu (tj. na hodinu Rovnoměrná a nerovnoměrná rychlost). Nadstavbou jsou výpočty dráhy a času ze vztahu v= s:t. Žáci se seznámí s rychlostí jako s vektorovou fyzikální veličinou a dokáží sestrojit různé grafy.
Klíčová slova: dráha, čas, průměrná rychlost, převody jednotek, vektor, graf
Klíčové kompetence: Žáci využívají znalostí z předcházejících hodin, operují s obecně užívanými termíny a dokáží je uplatnit při řešení praktických příkladů. Dokáží ze slovního zadání příkladu udělat zápis do sešitu. Umí sestrojit graf a vyčíst z něj potřebné údaje k řešení příkladu.
Cíle: Žáci na základě praktického měření délky a času dokáží vypočítat rychlosti různých těles.
Očekávané výstupy: Žáci znají rozdíl mezi stálou a průměrnou rychlostí a umí uvést praktické příklady. Dokáží vypočítat dráhu a čas ze vztahu v= s:t. Umí sestrojit graf a vyčíst z něj potřebné údaje.
Organizace prostorová: učebna
Pomůcky: psací a rýsovací potřeby, milimetrový papír
Snímek vyučovací hodiny:
Vyučující požádá třídu, aby zformulovala odpověď.
Rychlost je vektorová veličina, protože udává jak velikost, tak směr.
Proto tento příklad můžeme řešit, nejen výpočtem, ale i graficky. Proto jste si měli přinést milimetrový papír. Jak sestrojit takový graf? Na svislou osu budeme zapisovat dráhu v km/h. Na…