2.1.73
Ukázková hodina – Základní škola – Přírodopis, přírodověda, ekologie – Červnová botanika
Mgr. Kateřina Průšová
Předmět: Přírodověda, přírodopis, ekologie
Ročník: 3.–7.
Počet žáků: 25
Doba: 45 minut – 2 x 45 minut
Anotace: pracovní listy k přírodovědné vycházce s volitelnou obtížností
Klíčová slova: Pracovní listy, botanika, poznávání rostlin kvetoucích začátkem léta, stromy, keře, byliny
Klíčové kompetence: kompetence k učení, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální
Kompetence k učení
-
vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení,
-
vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě.
Kompetence komunikativní
-
formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu,
-
naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje,
-
využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi.
Kompetence sociální a personální
-
účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce,
-
podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá,
-
přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají,
-
vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty.
Cíle:
a) RVP:
-
vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě,
-
podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů,
-
rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých,
-
vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi,
-
utváření pracovních návyků v jednoduché samostatné i týmové činnosti,
-
utváření ohleduplného vztahu k přírodě i kulturním výtvorům a k hledání možností aktivního uplatnění při jejich ochraně,
-
přirozenému vyjadřování pozitivních citů ve vztahu k sobě i okolnímu prostředí,
-
objevování a poznávání všeho, co ho zajímá, co se mu líbí a v čem by v budoucnu mohl uspět,
-
zkoumání přírodních faktů a jejich souvislostí s využitím různých empirických metod poznávání (pozorování, měření, experiment) i různých metod racionálního uvažování,
-
potřebě klást si otázky o průběhu a příčinách různých přírodních procesů, které mají vliv i na ochranu zdraví, životů, životního prostředí a majetku, správně tyto otázky formulovat a hledat na ně adekvátní odpovědi,
-
zapojování do aktivit směřujících k šetrnému chování k přírodním systémům, ke svému zdraví i zdraví ostatních lidí,
-
porozumění souvislostem mezi činnostmi lidí a stavem přírodního a životního prostředí.
b) Cíle konkrétní hodiny:
-
určování běžných druhů kvetoucích stromů, keřů a květin v zahradě, parku nebo ve volné přírodě,
-
práce s přírodninami,
-
kooperace v malé skupině,
-
vytváření pozitivní atmosféry pro vzájemnou spolupráci.
Očekávané výstupy:
ČJS-3-4-01 pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
ČJS-3-4-02 roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě
ČJS-5-4-01 objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
ČJS-5-4-03 zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí
ČJS-5-4-04 porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy
P-9-3-04 rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů
P-9-1-04 třídí organismy a zařadí vybrané organismy do říší a nižších taxonomických jednotek
P-9-6-06 uvede význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj různých ekosystémů
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova
-
vede k porozumění sobě samému a druhým,
-
napomáhá ke zvládání vlastního chování,
-
přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni,
-
rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti,
-
utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci,
-
podporuje dovednosti a přináší vědomosti týkající se duševní hygieny,
-
pomáhá k utváření pozitivního (nezraňujícího) postoje k sobě samému a k druhým,
-
vede k uvědomování si hodnoty spolupráce a pomoci,
-
vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů,
-
přispívá k uvědomování si mravních rozměrů různých způsobů lidského chování.
Výchova demokratického občana