Dva měsíce rozdílu v zameškaném učivu dělí školy, kde rodiče během pandemie podporovali své děti ve výuce a školy s nižším sociálně ekonomickým statusem, kde děti takovou podporu nedostaly. Vyplývá to z doplňujících závěrů průzkumu Dopady pandemie covid-19 na žáky společnosti PAQ Research a Kalibro. Doučování pomůže podle nich vzdělanostní rozdíly snížit.
Člověk v tísni doučoval v uplynulém školním roce 1014 dětí a zapůjčil techniku a zajistil připojení pro on-line výuku 718 žákům. O zkušenosti a dobrou praxi se chce nyní podělit a umožnit tak začít s doučováním komukoliv. Do konce října spustil sbírku www.lepsiskolaprovsechny.cz, ze které jsou aktivity financovány a kde sponzoři zdvojnásobují každý finanční příspěvek. Na účet zatím přispělo 816 dárců částkou 1,9 milionu a na další párování tak zbývá přes 5 milionů korun.
Podle výzkumníků PAQ Research je rozdíl v dosažených výsledcích z matematiky a češtiny mezi žáky škol s různou úrovní a podporou rodičů v průměru dva měsíce. Výzkum navíc nezahrnoval výsledkově a sociálně nejslabší školy, kde bude rozdíl pravděpodobně ještě významnější. „Školy se slabšími výsledky, kde žáci měli v rodinách vyšší podporu, ztratily v průměru měsíc výuky. Výsledkově slabší školy, kde žáci neměli v rodinách takovou podporu, ztratily v průměru přes 3 měsíce výuky,“ říká Václav Korbel, jeden z autorů průzkumu Dopady pandemie covid-19 na žáky. „Tím, že žáci v těchto školách začínali z relativně nízkých hodnot, je velké riziko výrazného zaostávání,“ dodává Václav Korbel.
„Pokud by to vedlo k předčasnému ukončování základní či střední školy, "stojí" jeden takový odchod podle našich odhadů 2-3 miliony jenom na dávkách, nižších odvodech a vězeňství. My se přitom bavíme o desítkách tisíc ohrožených dětí a tedy potenciálních obrovských sociálních a rozpočtových dopadech,“ doplňuje možné důsledky další autor průzkumu Daniel Prokop.
Kromě plošného i cíleného doučování studie doporučuje zvyšování motivace a celkového well-beingu žáků, protože u 10-20 % žáků výrazně narostly problémy v oblasti duševního zdraví, jako je podrážděnost, problémy se spánkem zhoršení vztahů a podobně. V tom mohou podle Prokopa pomoci například podpůrní pracovníci jako je školní psycholog či volnočasové aktivity zdarma.
Doučování pro tisíc dětí
V pandemickém školním roce doučoval Člověk v tísni 1014 dětí a zapůjčil techniku a zajistil připojení pro on-line výuku 718 žákům. “Chudší rodiny totiž nemají prostředky na to, aby pořídily dětem potřebnou techniku a zajistily konektivitu, navíc rodiče často nemohou pomoct s probíranou látkou a asistovat jim s úkoly. Sami totiž nedisponují potřebnými znalostmi a bytová situace sociálně slabých rodin je často tak špatná, že děti nemají na učení prostor a klid.” vysvětluje Zuzana Ramajzlová z Člověka v tísni.
Samotné doučování zajišťují z větší části proškolení dobrovolníci. Díky možnosti doučovat na dálku přes internet se řady doučujících dobrovolníků ještě více rozrostly, protože doučování už není vázané na místo jejich bydliště a možnosti docházení do rodin. Celkově tak ve školním roce 2020/2021 s Člověkem v tísni spolupracovalo přes 400 dobrovolníků.
Dalších 1500 dětí doučovalo 600 studentů pedagogických fakult v rámci akce Fakulty doučují, kterou Člověk v tísni inicioval a nadále podporuje. Ve spolupráci s Národní pedagogickým institutem vznikl systém propojování poptávky základních škol se studenty VŠ.
Spolupráce 23 subjektů na další akademický/školní rok je sjednána,…