dnes je 31.3.2025

Input:

Zkrácení základní školy na 8 let a dělení na tři stupně řeší řadu problémů –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Odborníci popsali výhody Reformy 8+2

27.3.2025, Zdroj: Občanská demokratická strana (https://www.ods.cz/)

Modularita ve vzdělávání: lepší podmínky pro děti i školy

„Dnes běžně maturují dvacetiletí lidé, přitom v zahraničí mají bakaláře a zakládají startupy. Modularita osmileté ZŠ s navazujícími dvěma roky na střední škole přináší všem žákům prodloužení povinné školní docházky na deset let, zároveň však potřebné zkrácení a zefektivnění celkové vzdělávací dráhy,” komentuje připravovanou změnu Renáta Zajíčková (ODS), poslankyně a předsedkyně podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení.

„Diskuzi zkrácení základní školy vítám – jde o krok správným směrem. Náš model 9+0 brzdí vzdělávací systém, zatěžuje kapacity škol i infrastrukturu. Čím dříve přejdeme na pružnější strukturu, tím lépe pro žáky, učitele i školy,“ řekl Antonín Klecanda, pražský radní pro školství, sport a volnočasové aktivity, který nad akcí převzal záštitu.

Z odborného pohledu na změny v organizaci výuky zaznělo, že zásadní otázkou zůstává podoba výuky v 4.–6. třídě, kdy dochází k přechodu mezi prvním a druhým stupněm.

„Nyní musíme rozhodnout, zda v období 4. až 6. třídy zachováme model jednoho učitele, jak je tomu na prvním stupni, nebo zda výuku rozložíme mezi více učitelů, jak je tomu na druhém stupni. Pedagogické fakulty se pak mohou připravit na vzdělávání budoucích učitelů a předejdeme tak nutnosti přechodného období,“ říká Antonín Jančařík, děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Úspěšné přijetí reformy učiteli závisí právě na úzké spolupráci s pedagogickými fakultami, které zajistí jejich kvalitní přípravu na nový systém. S ohledem na očekávaný pokles počtu žáků v příštích letech je právě teď ideální čas na plánování změn.

„Demografický vývoj a klesající počet žáků nám dává prostor pro hladký přechod na nový systém, který bude výrazně prostupnější a flexibilnější,“ dodává děkan Jančařík.

Kariérové poradenství jako nástroj pro lepší uplatnění žáků

V některých regionech Česka až 10 % žáků nedokončí ani základní školu a až 20 % středoškoláků předčasně opouští studium. Zároveň až 40 % absolventů odborných škol nepracuje ve vystudovaném oboru,

Nahrávám...
Nahrávám...