3.50
Zkušenosti se vzděláváním ukrajinských žáků ze základní školy, která má bohaté zkušenosti s inkluzí
Mgr. Lenka Štefanová
NahoruDruh školy
Naše škola je spádovou základní školou, která leží na hranici Středočeského a Ústeckého kraje. Vzděláváme celkem 580 žáků. Asi 22 % z těchto žáků má školskými poradenskými zařízeními diagnostikované nějaké speciální vzdělávací potřeby a doporučená podpůrná opatření převážně v převažujícím stupni dva a tři. Vzděláváme také žáky s odlišným mateřským jazykem, a to celkem pěti národností.
NahoruZkušenost před válečným konfliktem na Ukrajině
Zkušenost se vzděláváním ukrajinských žáků v době před válečným konfliktem na Ukrajině jsme měli jen jednu. To když v červnu přišel do školy otec ukrajinské dívky s žádostí o přijetí jeho dcery od září nového školního roku ke vzdělávání v devátém ročníku.
Žáky s odlišným mateřským jazykem zpravidla zařazujeme ke vzdělávání o jeden ročník níž, než kam věkově náleží. Legislativa umožňuje zařazovat tyto žáky až o dva ročníky níž, což ale není úplně vhodné vzhledem k budování vrstevnických vztahů. Tatínkovi jsme tuto možnost nabídli a on jí rezolutně odmítl. Přislíbil, že se dcera během léta bude intenzivně věnovat učení se českému jazyku a nedostatky, které má, dožene.
Co nám otec slíbil, to dodržel, a v září jsme tedy dívku zařadili do devátého ročníku. Přiznám se, že jsme byli velmi skeptičtí, protože v červnu ona dívka česky téměř nemluvila a na jaře ji čekaly přijímací zkoušky na střední školu. Od září věděla, že chce jít studovat na střední zdravotnickou školu. Dívka byla velmi chytrá, hodně motivovaná a náročný český jazyk se skutečně naučila tak, že přijímací zkoušky na střední zdravotnickou školu vykonala úspěšně, a to s umístěním na šestém místě z celkového počtu uchazečů.
NahoruZkušenosti s ukrajinskými žáky po vypuknutí války na Ukrajině
Po vypuknutí války na Ukrajině začali i do naší školy přicházet ukrajinští žáci. Bohužel musím konstatovat, že ani jeden z nich nebyl tak motivovaný jako dívka, o které jsem psala výše.
Často se jednalo o žáky, kteří na Ukrajině do školy vůbec nechodili, a mnozí z nich také brzy z naší školy odešli. Neměli vůbec žádné pracovní ani jiné návyky a našemu školnímu řádu se nedokázali přizpůsobit.
Jednalo se o velkou vlnu nově příchozích žáků, kteří spolu s jejich rodiči velmi zatížili chod školy, ať už vedení školy vzhledem k nutné rozsáhlé administrativě při jejich přijímání, a zejména pak učitele, jimž se najednou ve třídě objevili noví žáci, kteří jim vůbec nerozuměli.
NahoruPráce asistentů pedagoga
V naší škole působí celkem 24 asistentů pedagoga. Kladli si otázku, kterým žákům se mají věnovat přednostně. Asistenti pedagoga u nás ve škole vědí, že jsou určeni pro všechny žáky bez rozdílu, že jsou asistenty pedagoga, že mají tzv. uvolňovat ruce pedagogovi při jeho činnostech. Najednou jim do třídy…