Určeno pro školy a školská zařízení zapsané do školského rejstříku podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a pro zahraniční školy zřízené podle § 38 odst. 1 písm. c) školského zákona. Dodržování základních principů prevence vzniku a šíření infekčních nemocí se obdobně, v rozsahu možného využití, doporučuje i vysokým školám zřizovaným podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Cílem preventivních opatření je zdravotní zabezpečení provozu škol a školských zařízení v oblasti osobní a provozní hygieny a režimových opatření. Opatření vycházejí z legislativních povinností a upřesňují postupy, které mají být již v provozu škol a školských zařízení zavedeny.
Doporučení má školám a školským zařízením pomoci při odhalování rizikových situací, které souvisejí s provozem konkrétní školy a školského zařízení, a umožnit tím minimalizovat rozsah restriktivních opatření v případě výskytu onemocnění Covid-19 ve škole či školském zařízení, tzn. především rozsah uložených karanténních opatření ze strany místně příslušné krajské hygienické stanice.
Při naplňování principů prevence vzniku a šíření infekčních nemocí postupují školy
a školská zařízení v souladu:
- s vydanými mimořádnými opatřeními event. uloženými protiepidemickými opatřeními na regionální úrovni místně příslušnou krajskou hygienickou stanicí, na celostátní úrovni Ministerstvem zdravotnictví,
- s Doporučením Ministerstva zdravotnictví ČR pro školy a školská zařízení k zahájení školního roku 2021/2022 v souvislosti s probíhající pandemií onemocnění COVID-19 a Manuálem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Mezi základní principy prevence vzniku a šíření infekční nemoci ve školách
a školských zařízení patří:
- dodržování zásad osobní a provozní hygieny
- skupinová izolace, sociální distance
- ochrana úst a nosu (rouška, respirátor) a řádná respirační hygiena
- opakovaná edukace
Legislativní rámec hygienických požadavků tvoří zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 410/2005 Sb.,o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění pozdějších předpisů. Školní stravování je regulováno evropským potravinovým právem, a to především nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 ze dne 28. ledna 2002, kterým se stanoví zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin a nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 ze dne 29. dubna 2004 o hygieně potravin a vyhláškou
č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných.
Mezi základní nepodkročitelné minimum v oblasti preventivních opatření patří zajištění odpovídajících podmínek pro osobní a provozní hygienu.
V případě výskytu onemocnění COVID-19 ve škole nebo školském zařízení nařizuje místně příslušná krajská hygienická stanice stanoveným osobám izolaci a karanténu na základě provedeného epidemiologického šetření a v souladu s Metodickým pokynem hlavní hygieničky k nařizování karantény ve školách a školských zařízeních v souvislosti s onemocněním COVID-19. Karanténa se týká okruhu osob, které byly v rizikovém kontaktu. Při rozhodování o rizikovosti kontaktu se přihlíží mimo jiné k délce kontaktu, vzdálenosti osob, k zavedeným opatřením atd. Každá situace je jiná, protože každý kolektiv v sobě zahrnuje více proměnných – např. velikost školy, členění objektu (samostatná budova, pavilony), počet dětí/žáků/studentů ve třídě, způsob stravování, pobyt v družině,
v zájmových kroužcích, sportovní aktivity, způsob dopravy do školy a především místní epidemiologická situace.
Doporučení preventivních protiepidemických opatření pro školy a školská zařízení
Před zahájením školního roku aktualizovat kontakty (telefonní čísla) na všechny účastníky výchovně – vzdělávacího procesu, zejména zákonných zástupců dětí, žáků a studentů, pedagogických a nepedagogických pracovníků.
Vytvořit systém sdílení informací, tzn. komu se hlásí onemocnění dítěte, žáka, studenta nebo zaměstnance. Stanovit místo, kde se budou zveřejňovat aktuální informace apod.
Zajistit, aby do školy a školského zařízení neměly přístup infekčně nemocné osoby. Upozornit zaměstnance a rodiče/zákonné zástupce, že nemocní musí zůstat doma.
Pro případ výskytu infekčního onemocnění nebo podezření na nákazu je nutné v zařízení zřídit izolaci, kde je osoba izolována od ostatního kolektivu do doby odchodu ze školy nebo v případě dítěte/žáka do doby převzetí zákonným zástupcem. Legislativní povinnost izolace nemocného nebo z nákazy podezřelého dítěte nebo mladistvého je škole a školskému zařízení uložena § 7 odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb. Při péči o nemocného použije nejen nemocný nebo z nákazy podezřelý, ale i zaměstnanec školy, který je s ním v kontaktu, ochranu dýchacích cest. Pečující osoba navíc užije i další OOPP jako jsou jednorázové rukavice, pracovní plášť apod.
Prostor izolace musí být dobře udržovatelný a dezinfikovatelný, přirozeně větratelný oknem. Je ideální, pokud je tento prostor vybaven umyvadlem na mytí rukou s přívodem tekoucí pitné a teplé vody, včetně vybavení tekutým mýdlem v dávkovači, ručníky na jedno použití a dezinfekcí na ruce s virucidním účinkem. Prostor nesmí být průchozí do jiné využívané místnosti, která je mimo izolační režim. Pro účely izolace by měla být vytipována a označena samostatná toaleta, která se nachází v blízkosti izolační místnosti a nesmí být v době využití izolace používána dalšími osobami. Po odchodu nemocného z pobytové místnosti (denní místnost, třída apod.) do izolace je nutné zajistit úklid a dezinfekci těchto prostor za užití dezinfekčního přípravku s virucidním účinkem. Úklid je vhodné zahájit až po řádném vyvětrání prostor s použitím OOPP. Obdobně je proveden úklid izolace po odchodu nemocného.
V této souvislosti se doporučuje vybavit školu a školské zařízení bezkontaktním teploměrem a náhradními rouškami, respirátory.
Zajistit efektivní úklid na mokro a dezinfekci všech prostor a ploch.
Zabezpečení úklidu prostor školy nebo školského zařízení je třeba nastavit s adresným popisem činností a proškolením personálu. Je třeba adresně určit, kdo, kdy, kde, co a čím bude čistit a dezinfikovat. Přípravky je nezbytné používat podle pokynů výrobce uvedených na etiketě (vhodnost pro povrch, typ působení, způsob aplikace, koncentrace, kontaktní čas atd.). V nejvyšší četnosti je nutné čistit a dezinfikovat kontaktní místa – kliky, madla, vypínače, klávesnice, dálkové ovladače, telefony, zábradlí, výtokové ventily u umyvadel, splachovadla, tlačítka u tekutých mýdel či zásobníků na dezinfekci apod. V zařízení zajistit dostatečné zásoby čistících a dezinfekčních prostředků. Koronavirus je obalený virus, na který působí dezinfekční přípravky s virucidní aktivitou.
Zajistit podmínky pro osobní hygienu. Pro mytí rukou je nutná tekoucí pitná a teplá voda, tekuté mýdlo v dávkovači, bezpečné osoušení – nejlépe ručníky na jedno použití a dezinfekce rukou dezinfekčním přípravkem s virucidním účinkem. Dezinfekční přípravky na ruce je vhodné umístit na hygienická zařízení, do učeben, na chodby, poblíž vchodu do budovy, u šaten, před jídelnu, u tělocvičny, v předškolním zařízení u přebalovacího pultu, a dále na všech relevantních místech. V souladu s přílohou č. 1 bodem č. 8 vyhlášky č. 410/2005 Sb., lze akceptovat osoušeč rukou a v mateřské škole užití textilních ručníků, které musí být uloženy tak, aby se vzájemně nedotýkaly. Jejich praní musí být zajištěno při teplotě vyšší než 60º C. Ručníky na jedno použití jsou…