dnes je 18.10.2024

Input:

Doporučení MZČR pro školy k zahájení školního roku

30.7.2021, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)

Určeno pro školy a školská zařízení zapsané do školského rejstříku podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a pro zahraniční školy zřízené podle § 38 odst. 1 písm. c) školského zákona. Dodržování základních principů prevence vzniku a šíření infekčních nemocí se obdobně, v rozsahu možného využití, doporučuje i vysokým školám zřizovaným podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Cílem preventivních opatření je zdravotní zabezpečení provozu škol a školských zařízení v oblasti osobní a provozní hygieny a režimových opatření. Opatření vycházejí z  legislativních povinností a upřesňují postupy, které mají být již v provozu škol a školských zařízení zavedeny.

Doporučení má školám a školským zařízením pomoci při odhalování rizikových situací, které souvisejí s provozem konkrétní školy a školského zařízení, a umožnit tím minimalizovat rozsah restriktivních opatření v případě výskytu onemocnění Covid-19 ve škole či školském zařízení, tzn. především rozsah uložených karanténních opatření ze strany místně příslušné krajské hygienické stanice.  

Při naplňování principů prevence vzniku a šíření infekčních nemocí postupují školy
a školská zařízení v souladu:

  1. s vydanými mimořádnými opatřeními event. uloženými protiepidemickými opatřeními na regionální úrovni místně příslušnou krajskou hygienickou stanicí, na celostátní úrovni Ministerstvem zdravotnictví, 
  2. s Doporučením Ministerstva zdravotnictví ČR pro školy a školská zařízení k zahájení školního roku 2021/2022 v souvislosti s probíhající pandemií onemocnění COVID-19 a Manuálem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. 

Mezi základní principy prevence vzniku a šíření infekční nemoci ve školách
a školských zařízení patří:

  1. dodržování zásad osobní a provozní hygieny
  2. skupinová izolace, sociální distance
  3. ochrana úst a nosu (rouška, respirátor) a řádná respirační hygiena
  4. opakovaná edukace

Legislativní rámec hygienických požadavků tvoří zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 410/2005 Sb.,o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění pozdějších předpisů. Školní stravování je regulováno evropským potravinovým právem, a to především nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 ze dne 28. ledna 2002, kterým se stanoví zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin a nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 ze dne 29. dubna 2004 o hygieně potravin a vyhláškou
č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných.

Mezi základní nepodkročitelné minimum v oblasti preventivních opatření patří zajištění odpovídajících podmínek pro osobní a provozní hygienu.

V případě výskytu onemocnění COVID-19 ve škole nebo školském zařízení nařizuje místně příslušná krajská hygienická stanice stanoveným osobám izolaci a karanténu na základě provedeného epidemiologického šetření a v souladu s Metodickým pokynem hlavní hygieničky k nařizování karantény ve školách a školských zařízeních v souvislosti s onemocněním COVID-19. Karanténa se týká okruhu osob, které byly v rizikovém kontaktu. Při rozhodování o rizikovosti kontaktu se přihlíží mimo jiné k délce kontaktu, vzdálenosti osob, k zavedeným opatřením atd. Každá situace je jiná, protože každý kolektiv v sobě zahrnuje více proměnných – např. velikost školy, členění objektu (samostatná budova, pavilony), počet dětí/žáků/studentů ve třídě, způsob stravování, pobyt v družině,
v zájmových kroužcích, sportovní aktivity, způsob dopravy do školy a především místní epidemiologická situace.

Doporučení preventivních protiepidemických opatření pro školy a školská zařízení

Před zahájením školního roku aktualizovat kontakty (telefonní čísla) na všechny účastníky výchovně – vzdělávacího procesu, zejména zákonných zástupců dětí, žáků a studentů, pedagogických a nepedagogických pracovníků.

Vytvořit systém sdílení informací, tzn. komu se hlásí onemocnění dítěte, žáka, studenta nebo zaměstnance. Stanovit místo, kde se budou zveřejňovat aktuální informace apod.

Zajistit, aby do školy a školského zařízení neměly přístup infekčně nemocné osoby. Upozornit zaměstnance a rodiče/zákonné zástupce, že nemocní musí zůstat doma.

Pro případ výskytu infekčního onemocnění nebo podezření na nákazu je nutné v zařízení zřídit izolaci, kde je osoba izolována od ostatního kolektivu do doby odchodu ze školy nebo v případě dítěte/žáka do doby převzetí zákonným zástupcem. Legislativní povinnost izolace nemocného nebo z nákazy podezřelého dítěte nebo mladistvého je škole a školskému zařízení uložena § 7 odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb. Při péči o nemocného použije nejen nemocný nebo z nákazy podezřelý, ale i zaměstnanec školy, který je s ním v kontaktu, ochranu dýchacích cest. Pečující osoba navíc užije i další OOPP jako jsou jednorázové rukavice, pracovní plášť apod.

Prostor izolace musí být dobře udržovatelný a dezinfikovatelný, přirozeně větratelný oknem. Je ideální, pokud je tento prostor vybaven umyvadlem na mytí rukou s přívodem tekoucí  pitné a teplé vody, včetně vybavení tekutým mýdlem v dávkovači, ručníky na jedno použití a dezinfekcí na ruce s virucidním účinkem. Prostor nesmí být průchozí do jiné využívané místnosti, která je mimo izolační režim. Pro účely izolace by měla být vytipována a označena samostatná toaleta, která se nachází v blízkosti izolační místnosti a nesmí být v době využití izolace používána dalšími osobami. Po odchodu nemocného z pobytové místnosti (denní místnost, třída apod.) do izolace je nutné zajistit úklid a dezinfekci těchto prostor za užití dezinfekčního přípravku s virucidním účinkem. Úklid je vhodné zahájit až po řádném vyvětrání prostor s použitím OOPP. Obdobně je proveden úklid izolace po odchodu nemocného.

V této souvislosti se doporučuje vybavit školu a školské zařízení bezkontaktním teploměrem a náhradními rouškami, respirátory.

Zajistit efektivní úklid na mokro a dezinfekci všech prostor a ploch.  
Zabezpečení úklidu prostor školy nebo školského zařízení je třeba nastavit s adresným popisem činností a proškolením personálu. Je třeba adresně určit, kdo, kdy, kde, co a čím bude čistit a dezinfikovat. Přípravky je nezbytné používat podle pokynů výrobce uvedených na etiketě (vhodnost pro povrch, typ působení, způsob aplikace, koncentrace, kontaktní čas atd.).  V nejvyšší četnosti je nutné čistit a dezinfikovat kontaktní místa – kliky, madla, vypínače, klávesnice, dálkové ovladače, telefony, zábradlí, výtokové ventily u umyvadel, splachovadla, tlačítka u tekutých mýdel či zásobníků na dezinfekci apod. V zařízení zajistit dostatečné zásoby čistících a dezinfekčních prostředků. Koronavirus je obalený virus, na který působí dezinfekční přípravky s virucidní aktivitou. 

Zajistit podmínky pro osobní hygienu. Pro mytí rukou je nutná tekoucí pitná a teplá voda, tekuté mýdlo v dávkovači, bezpečné osoušení – nejlépe ručníky na jedno použití a dezinfekce rukou dezinfekčním přípravkem s virucidním účinkem. Dezinfekční přípravky na ruce je vhodné umístit na hygienická zařízení, do učeben, na chodby, poblíž vchodu do budovy, u šaten, před jídelnu, u tělocvičny, v předškolním zařízení u přebalovacího pultu, a dále na všech relevantních místech. V souladu s přílohou č. 1 bodem č. 8 vyhlášky č. 410/2005 Sb., lze akceptovat osoušeč rukou a v mateřské škole užití textilních ručníků, které musí být uloženy tak, aby se vzájemně nedotýkaly. Jejich praní musí být zajištěno při teplotě vyšší než 60º C. Ručníky na jedno použití jsou

Nahrávám...
Nahrávám...