Jedním z důležitých cílů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v současnosti je maximalizovat podporu celkového zdraví a odolnosti dětí, žáků a studentů a významně podporovat preventivní aktivity v těchto oblastech. Ministerstvo tak ve spolupráci s různými partnery, jako je Státní zdravotní ústav nebo zmocněnkyně vlády pro lidská práva, připravuje konkrétní opatření a intervence.
Moderní doba spojená se sedavým způsobem života a nízkou pohybovou aktivitou, vysoký podíl digitálních technologií v životě současné společnosti, dynamické události a dynamický rozvoj v mnoha oblastech dopadající na emocionální kondici, s tím vším související nárůst civilizačních onemocnění, komplikací v oblasti duševního zdraví a významné snížení celkové odolnosti populace jsou důležitými faktory, s nimiž musí intenzivně pracovat i veřejné politiky. Role školy a školního prostředí, kde děti a mladí lidé tráví značnou část dne, je pro podporu řešení těchto témat zcela zásadní.
„Škola samozřejmě nemůže plně nahradit komplexní akcent na zdravý životní styl v tom nejširším slova smyslu, který by měl být kladen zejména ze strany rodiny. Může ale k řešení této výzvy velmi významně přispět, pomoci snížit vliv rodinného prostředí, které navíc z různých důvodů u mnoha žáků důraz na zdravý a aktivní životní styl neposkytuje, a tím i vliv socioekonomických aspektů na vzdělávání a zdravý vývoj konkrétních dětí,“ říká státní tajemník v Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Andrys.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ukotvilo tyto problematiky také do Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2023–2027, což je zcela zásadní strategický dokument obsahující soubory konkrétních opatření a aktivit. Aktuálně ministerstvo dokončuje přípravu celého implementačního procesu, tak, aby se další práce na realizaci příslušných opatření mohly co nejdříve rozběhnout.
Témata podpory fyzického zdraví, duševního zdraví a celkové odolnosti dětí, žáků a studentů tak figurují přímo mezi explicitně vyjmenovanými prioritami resortu pro následujících 5 let.
„Připravili jsme národní plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, který je nyní finalizován a během února ho pan ministr Mikuláš Bek předloží k projednání vládě,“ vysvětluje státní tajemník Ondřej Andrys s tím, že jde o první národní koncepci tohoto typu. Plán podpory pohybu staví na několika provázaných pilířích. Těmi jsou podpora aktivního pohybu dětí a žáků během celého školního dne (např. podpora aktivního transportu do škol, koncept aktivních přestávek, dostupnost školních sportovišť po výuce apod.), excelence výuky a pojetí tělesné výchovy (např. široká metodická podpora a moderní vzdělávací programy pro učitele, doplnění výuky projektovými aktivitami pro podporu pohybu apod.), pohybové a sportovní aktivity v zájmovém vzdělávání (např. podpora pohybu ve školních družinách a školních klubech) nebo problematika školního a vysokoškolského sportu.
Intenzivně se Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy věnuje také problematice duševního zdraví. „Vedle stávajících aktivit, které ministerstvo v této oblasti již nějaký čas vykonává, připravíme s partnery z dalších resortů národní plán podpory dětského duševního zdraví, posílíme kapacity a odborné kompetence pracovníků škol, školských poradenských zařízení i středisek výchovné péče, zajistíme systémové ukotvení školních psychologů s jejich udržitelné financování, rozšíříme koncept týmů duševního zdraví v území a významně posílíme význam primární prevence ve školách,“ doplňuje náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jiří Nantl a dodává, že ministerstvo…