V souvislosti se závažným případem šikany mezi žákyněmi v Hodoníně, ke kterému došlo mimo areál školy, zahájila Česká školní inspekce hodnocení a kontrolu všech základních škol ve městě. Cílem bylo ověřit, jak školy nastavují preventivní opatření, jak pracují se školním klimatem a jaké mají kapacity pro včasné zachycení rizikového chování.
Ze zjištění inspekce vyplývá, že řada škol se těmto otázkám věnuje aktivně a cíleně. Mají slabé a silné stránky. Ve školách zpravidla fungují školní poradenské týmy, je patrná spolupráce učitelů, vedení i třídních kolektivů. V některých školách však mají výraznější slabiny – například ve vedení třídnických hodin, chybějícím systematickém sledování vztahů mezi žáky a učiteli nebo v dostupnosti specializovaných odborníků.
„Šikana, která se odehrála na hřišti v Hodoníně, byla krutá. Kromě samotné oběti a agresorky jí ovšem přihlížely desítky dalších dětí, které si dění natáčely a nezasáhly. I to je alarmující,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
„Je potřeba si uvědomit, že samotná škola nemůže vyřešit vše. Výchova dítěte nezačíná až ve školní lavici a nekončí…