„Za deset let se zásadně proměnil profil žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Školní prostředí je složitější, výzvy jsou jiné než v době zavedení inkluze. Ředitelé musí mít větší pravomoci rozhodovat o způsobu jejího nastavení,“ komentuje situaci ve školách poslankyně a předsedkyně podvýboru pro regionální školství Renáta Zajíčková.
Inkluzivní vzdělávání v podobě, v jaké bylo zavedeno před deseti lety, již neodpovídá realitě českých škol. Výrazně se proměnila skladba žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – přibylo dětí s poruchami chování a duševního zdraví i žáků z různých kulturních prostředí. Současný systém inkluze se proto ukazuje jako neúčinný a zatěžující všechny aktéry vzdělávání.
„Můj návrh Reformy 8+2 počítá nejen se zkrácením základní školy na osm let, ale i s revizí inkluze, což umožní lépe pracovat s kapacitou škol a vytvořit speciální průběžné třídy tam, kde jsou potřeba,“ dodává Zajíčková.
Klíčové změny v inkluzi: větší pravomoci ředitelů, efektivní podpora škol
Návrhy kulatého stolu zahrnují konkrétní opatření, které se nyní odborně diskutují a jsou průběžně zapracovány do části Revize inkluze v návrhu Reformy 8+2:
O inkluzi musí rozhodovat školy
Bohaté zkušenosti s…